Vi går amok i fotos på festival

'Pics - or it didn't happen' er slået fuld igennem på de danske festivaler - og det er kvinderne, der fører an til fotofesten. Til gengæld lader det til, at festival-flirt stadig er en analog affære, viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Telenor.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Så snart første tone slås an på en af sommerens festivaler, giver det genlyd på sociale medier i form af et sandt fotofyrværkeri.

Foto-deling er nemlig danskernes yndlingsbeskæftigelse nr. 1 på sociale medier, når mobilen er med på fe¬stival. Godt 9 ud af 10 festivalgængere bruger sociale medier og hele 74 pct. uploader billede af festivaloplevelserne, så venner og bekendte kan følge med. Kvinderne er særligt begejstrede for at dele foto¬dokumentation af årets oplevelser (81 pct. mod 66 pct.).

Facebook er med 66 pct. brugere danskernes absolutte sociale media-favorit, når der skal postes opdaterin¬ger fra sommerens festivaler. Herefter følger Snapchat (30 pct.) og Instagram (24 pct) - begge udelukkende foto-medier. Kvinderne er dobbelt så begejstrede for at lægge billeder op på Instagram som deres mandlige medgæster (40 pct. mod 20 pct.).

Med danskernes store appetit på at fortsætte festivalfesten på sociale medier overrasker det ikke, at henved halvdelen (48 pct.) siger, at det er vigtigt for dem, at være på sociale medier på festival. For en tredjedel vil det direkte gå ud over deres festivaloplevelse, hvis de ikke har mobil- eller internetdækning.

Festivalflirten er stadig analog

Modsat, hvad man måske skulle tro, er dating-apps som Tinder og Happn ikke rødglødende på festivalerne. Kun 5 pct. af de 18 til 35 årige svarer, at de bruger sociale medier - herunder dating apps - til at finde en festivalflirt. Og mindre end 1 ud af 10 af de unge tjekker op på Tinder og

Happn i løbet af en festivalweek-end. Det tyder altså på, at festivalflirten stadig overvejende er en analog affære.

For at være rustet til den enorme mængde fotos og videoklip, der bliver sluppet løs over landets festivalplad-ser, er Telenor i gang med at opruste mobilnetværket ved festivalsites landet over:

"Dataforbruget fra pladserne stiger år for år - primært pga. foto- og videodeling. Det ser vi ved, at upload fylder langt mere på vores event-master, end der gør på de almindelige. Faktisk kan vi tydeligt se, hvordan upload-forbruget stiger, når en populær kunstner går på scenen. Derfor rykker vi ud med rullende ekstra¬master eller tuner de eksisterende til den øgede trafik, så vores kunder kan få en god netværksoplevelse uden forsinkelser og black outs, selvom ekstremt mange mennesker er samlet på få kvadratmeter til en festi¬val," fortæller Peter Nødbak, der er netværksdirektør i Telenor.

Om Telenors undersøgelse

Telenors undersøgelsen af danskerne social media-forbrug på festival er gennemført via Epinions Danmarkspanel på vegne af Telenor i perioden 4. maj til 10. maj 2016. I alt 1047 personer mellem 18 og 75 år har deltaget.

 

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job