Udnyt brugeranmeldelser optimalt på din sommerferie

Danskerne lytter i stigende grad til andres erfaringer, når de vælger hotel, flyselskab og rejsebureau til sommerferien. Trustpilot har derfor samlet seks gode råd til, hvordan brugeranmeldelser fra andre rejsende kan give dig en bedre ferie.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hele 60 procent af alle danskere tjekker brugeranmeldelser, inden de skal ud at rejse, og 72 procent kunne finde på at vælge et hotel til eller fra baseret på andre brugeres anmeldelser. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for den danske anmeldelsesplatform Trustpilot. Trustpilot har derfor samlet seks gode råd til, hvordan brugeranmeldelser fra andre rejsende kan give dig en bedre ferie.

Hvor skal vi hen på sommerferie, hvem skal vi flyve med og hvor skal vi bo? Valgmulighederne er mange, når sommerferien står for døren, og et stigende antal danskere læser derfor brugeranmeldelser på nettet, inden de booker ferien.

Det viser en ny undersøgelse fra anmeldelsesplatformen Trustpilot, som YouGov har foretaget blandt 1.302 danskere. Her fremgår det, at seks ud af 10 danskere (60 procent) tjekker brugeranmeldelser af fx hotellet, rejsebureauet eller flyselskabet, før de bestiller deres rejse. Det er en stigning på 15 procent i forhold til sidste år, hvor Trustpilot gennemførte samme undersøgelse.

Og brugeranmeldelserne har stor betydning for vores rejsevalg. 72 procent af de adspurgte kunne finde på at vælge et hotel til eller fra baseret på andre brugeres anmeldelser, mens 62 procent ville til- eller fravælge rejsebureauet. 54 procent ville til- eller fravælge flyselskabet på baggrund af brugeranmeldelser.

”Brugeranmeldelser bliver vigtigere for danskerne, der bruger dem til at navigere i den voksende mængde af reklamer og budskaber, vi møder hver dag. Det gælder i særlig grad, når det kommer til vores ferie. Siden sidste år har 15 procent flere danskere valgt at lytte til, hvad andre forbrugere mener om fx hoteller, rejsebureauer eller biludlejningsfirmaer. For mange er brugeranmeldelser tungen på vægtskålen, der afgør fx det hotel, man vælger at bo på,” forklarer Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef i Trustpilot.

Trumfer sociale medier og guidebøger

Undersøgelsen viser også, at andre forbrugeres holdning er vigtigere for os, end hvad vi ser i aviser eller reklamer. For 24 procent har anmeldelsesplatforme som for eksempel Trustpilot eller TripAdvisor stor eller meget stor betydning, når de skal booke ferie. Dermed trumfer brugeranmeldelser artikler og anmeldelser i traditionelle medier, som har stor eller meget stor betydning for 19 procent af de adspurgte, samt rejsekataloger og reklamer, som blot har stor eller meget stor betydning for henholdsvis 13 procent og 5 procent.

”Før i tiden var vi mere afhængige af den information, vi fik fra rejseudbyderne. Med nettet har vi nu langt bedre mulighed for at sammensætte og planlægge vores ferie, så den præcist afspejler vores ønsker. Faktisk ser vi, at erfaringer fra andre rejsende spiller en større rolle i danskernes ferievalg end anmeldelser i aviser. Det hænger naturligvis også sammen med, at man med brugeranmeldelser kan sammenligne flere tusinder rejsendes oplevelser,” slutter Mathilde Lykke Bülow fra Trustpilot.

Tjekker især hotellet

Ifølge undersøgelsen er det hoteller og ferielejligheder, som vi oftest tjekker. Hver anden dansker (51 procent) undersøger, om hotellet har fået gode anmeldelser, inden han eller hun booker det. Hver tredje dansker (28 procent) undersøger, hvordan rejsebureauet er blevet anmeldt af andre, og hver femte (21 procent) undersøger flyselskabet.

Seks gode råd: Sådan får du glæde af andres oplevelser, når du booker sommerferie

Trustpilot har samlet nogle af de spørgsmål, de ofte får fra forbrugerne, og lavet dem om til seks gode råd, som kan mindske risikoen for at blive skuffet på ferien.

  • Brug flere anmeldelsessider: Tjek brugeranmeldelser af hotel, rejsebureau, biludlejningsfirmaer, restauranter og flyselskab på anmeldelsessider som for eksempel Trustpilot, Yelp og TripAdvisor. Søg på flere end bare en side, så du får det største overblik.
  • Læs anmeldelserne - ikke bare scoren: Det er ikke nok bare at se på scoren for et hotel eller en restaurant på anmeldelsessiden. Læs 10-20 anmeldelser igennem, og se, hvad de gode og evt. mindre gode anmeldelser bunder i. Så får du et mere detaljeret billede.
  • Alle er forskellige: Der er forskel på folk, og derfor også på, hvad de kan lide og ikke lide. Mindre gode anmeldelser kan bunde i noget, der ikke nødvendigvis har betydning for dig. En gruppe unge venner kan give topkarakter til et hotel, hvor der er fest og gang i den, mens det samme hotel kan være et mareridt og få bundkarakter af en familie med små børn.
  • Husk at se på antallet af anmeldelser. Hvis der kun er få anmeldelser af fx et hotel, kan det være en god idé at tjekke det på flere portaler. Lad ikke nogle få meget dårlige eller meget positive anmeldelser udgøre hele vurderingen.
  • Brug flere kilder: Brugeranmeldelser giver et godt billede, men er ikke en sandhed i sig selv. Søg derfor også tips og gode råd i rejsemagasiner, rejseguides og anmeldelser i dagblade og magasiner. Så får du flere nuancer med.
  • Brug de sociale medier: Du vil tit have en ven eller bekendt, der har brugt det samme rejsebureau eller den samme biludlejer, som du overvejer. Spørg derfor venner og bekendte på fx Facebook – mange har erfaringer, eller kender nogen der har, som du kan bruge.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly