Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Klaptelefonen gør comeback

<strong>Doro er klar med en ny serie af klaptelefoner, der har ekstra stor skærm, høj brugervenlighed samt mulighed for at gå på Facebook, surfe på nettet og sende e-mails</strong>.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Selvom markedet for ”almindelige” mobiltelefoner langt fra vokser med samme hast som smartphone-markedet, så foretrækker 40 pct. af seniorerne stadig den traditionelle mobiltelefon. På den baggrund lanceres nu en ny serie af Doro klaptelefoner med ekstra stor skærm og høj brugervenlighed. Men som samtidig kan gå på Facebook, surfe på nettet og sende e-mails.

Doros nye 65-serie blev fremvist på den netop overståede IFA-messe i Berlin.

Der er tre modeller i serien: Doro 6521, 6526 og topmodellen 6531. Fælles for dem er, at de kommer med Doros signaturfunktioner. Samtidig åbner de døren indtil den digitale verden via en enkel navigationsknap. Den hjælper brugeren med fx at gå på nettet og bruge Facebook.

Ikke alle har lyst til smartphones

I disse år er der stort fokus på at få seniorer med på smartphonebølgen. Også hos Doro, der i løbet af de seneste år har opbygget en solid portefølje af seniorvenlige smartphones. Men hos den svenske mobilproducent er man samtidig bevidst om, at det langt fra er alle seniorer, der har lyst til eller mod på at prøve kræfter med smartphone-teknologien:

"Vores egne brugerundersøgelser viser, at 40 procent foretrækker en almindelig feature phone, som er helt enkel at ringe og sms’e fra". Og mange er ofte allermest trygge ved klaptelefoner, fordi tasterne låses, når telefonen klappes sammen. På den måde undgår man eksempelvis uheldige fejlopringninger", forklarer Rudi Iversen, der er Country Manager i Doro Danmark.

Fokus på seniorernes behov

Doros nye 65-serie er tiltænkt til netop denne målgruppe, og telefonerne er udviklet med udgangspunkt i, at enkelhed ikke er lig med begrænsninger. Med en enkel navigationsknap kan seniorer derfor surfe på nettet, gå på Facebook og sende e-mails fra et simpelt mailprogram.

Doros egne brugerundersøgelser viser, at en tredjedel af seniorerne gerne vil have et stort tastatur. To tredjedele efterspørger kamera og tryghedsknap, og over halvdelen ønsker høj og tydelig lyd. Særligt sidstnævnte er vigtigt, da over en tredjedel af verdens befolkning i alderen 65+ har nedsat hørelse. De tre nye klaptelefoner fungerer alle med høreapparater (HAC) og har HD-lyd for at give brugerne en god lydoplevelse.

De har desuden ekstra stor skærm med et skarpt og tydeligt billede og mulighed for talende taster. Af øvrige standardfunktioner kan nævnes Bluetooth, lommelygte, FM-radio, forhøjede taster og genvejstaster.

Skærm på ydersiden

Doro 6526 og 6531 har desuden en ekstra skærm på ydersiden, som gør, at brugeren nemt kan se, hvem der ringer, uden at åbne telefonen. Seriens topmodel, Doro 6531, indeholder også tryghedstjenesten Doro Connect & Care. Den hjælper med at holde kontakt til venner og familie og gør det nemt for seniorer at bede deres netværk om hjælp – både i hverdagen og i nødsituationer. For eksempel kan pårørende via telefonens indbyggede GPS se, hvor telefonen befinder sig, hvis der er behov for det.

Doro 65-serien er arvtager til de populære Doro PhoneEasy 631 og 632.

Doro 6521 og 6526 fås i butikker og online nu, og Doro 6531 kommer til september.

Doro 6521 koster 1.099 kroner og fås i grafitgrå og rød. Doro 6526 koster 1.299 kroner og fås i sølv, mens Doro 6531 koster 1.499 kroner og kommer i sort og rød.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere