Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nytårsaften 2016 startede for mange med lidt af en skuffelse. Da man traditionen tro tunede ind på Danmarks Radio for at se Dronningens Nytårstale var der intet signal. I hvert fald ikke, hvis man var tv-kunde hos YouSee. Det er der over en million danskere der er, og mange af disse måtte også undvære rådhusklokkernes ringen ved midnat. Her var tv-signalet stadig ikke tilbage overalt, og i dag er visse kanaler fortsat ude af drift hos et lille antal kunder.
Problemet er fundet, men YouSee vil på nuværende tidspunkt ikke fortælle nærmere, udover at der har været tale om et "ekstremt kompliceret nedbrud i vores fysiske system". TV-udbyderen fortæller derudover, at kunderne kan forvente en kompensation i form af en "underholdningsoplevelse", som heller ikke specificeres.
Men er YouSee så tilgivet? Eller bør man overveje, om det er holdbart at en tv-udbyder, der råder over signalet hos så mange kunder, kan svigte på så kritisk et tidspunkt? Og er det samtidig okay, at YouSee vælger at være hemmelighedsfuld om årsagen eller er det snarere tegn på manglende ansvarsfuldhed? TV-mediet har ikke samme dominans som tidligere, og der findes heldigvis alternativer, når signalet ryger, men for mange mennesker er det stadig det første man tænder for, når der sker vigtige begivenheder. Og det gælder også begivenheder af langt større alvor end nytårstale og rådhusklokker. Derfor er det vigtigt, at man kan have tillid til håndteringen fra så stor en udbyder. Det gav nytåret os en prøve på.
Hvad mener du om YouSees håndtering af sagen? Lad os høre din mening ...