Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Godt 40 procent af Royal Arenas koncertgæster skal ikke forvente at kunne uploade fotos fra koncerterne eller gennemføre et opkald fra arenaen. Det er konsekvensen af, at Royal Arena ikke har tænkt mobildækning ind som en del af byggeriet. Det betyder, at teleoperatørerne er nødt til at opstille mobilmaster på selve bygningen for at kunne give dækning til gæsterne. Royal Arena opkræver imidlertid over for Telenor og Telia så høj en masteleje, at de to teleselskaber har været nødt til at afstå fra at opsætte en mast.
”Vi ved, at det betyder meget for vores kunder, at de kan bruge deres mobiltelefon til at finde hinanden og dele oplevelsen ved at uploade billeder, når de er til koncerter. Det ved Royal Arena naturligvis også godt, og på den baggrund er det ærgerligt, at man vælger at bygge en flot arena uden at tage højde for noget så vigtigt for koncertoplevelsen som mobildækningen,” siger netværksdirektør i Telenor Peter Ditlev Nødbak.
Han suppleres af sin kollega fra konkurrenten Telia, Henrik Kofod, der påtaler Royal Arenas prisfastsættelse af mastelejen: ”Moderne og miljørigtigt byggeri er en effektiv stopklods for mobildækning. Derfor er det vigtigt, at man i nybyggeri tænker indendørs mobildækning med fra starten. Det er en helt almindelig fremgangsmåde i tilsvarende koncertsteder og multiarenaer. Men i det her tilfælde kommer mobildækningen først med på bagkant og endda til en pris, der ligger meget langt over selv den københavnske markedspris.”
I Royal Arena er Telenor og Telia blevet afkrævet et leje, der er mere end 10 gange højere end den gennemsnitlige masteleje i resten af København.
Sætter midlertidig mobilmast op
Når Royal Arena i aften åbner dørene for åbningskoncerten med Metallica har Telenor og Telia derfor helt ekstraordinært valgt at opsætte en mobilmast på et nærliggende område. Det kan forhåbentlig afhjælpe den dårlige mobildækning, som weekendens koncertgæster i Royal Arena ellers ville opleve.
”Vi har i dag valgt at opsætte en midlertidig mobilmast i nærheden af arenaen, så de tusindvis af Metallica-fans ikke bliver snydt for muligheden for at kunne dele fotos og videoer med vennerne. Det er dog ikke en optimal eller langtidsholdbar løsning, og vi opfordrer derfor Royal Arena til at komme med et nyt udspil, så vi kan finde en varig løsning til glæde for arenaens gæster og Telia og Telenors kunder,” lyder den fælles appel fra Peter Ditlev Nødbak fra Telenor og Henrik Kofod fra Telia.
De vedhæftede billeder viser den midlertidige mobilmast som Telia og Telenor har sat op.