Dansk indkøbs-app forhindrer madspild og skåner pengepungen

Grosh hjælper med at undgå madspild og forhindrer, at du køber madvarer du har i forvejen. App'en regner selv ud, hvornår der skal fyldes op af mælk, smør og andet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

"I dag står private husstande for størstedelen af madspildet, men der gøres ikke ret meget ved det. Hos fødevareproducenterne, butikskæderne og øvrige led er der initiativer i gang. Derfor forsøger vi at gøre en indsats mod madspild i hjemmene." siger stifteren af Grosh, Søren Aldenryd.

"Der findes mange indkøbsapps, men der findes faktisk kun Grosh som har lagerstyring integreret med indkøbslisten. For ofte købte varer, kan Grosh automatisk beregne lagerbeholdning og forudse, hvornår man skal købe en vare ind igen. " forklarer Søren Aldenryd.

For 10 år siden blev der talt meget om intelligente køleskabe med sensorer og fødevarer med RFID chips i emballagen. Det skulle muliggøre lagerstyring og nemmere indkøb. Erfaringerne fra Grosh viser, at dette er unødvendigt, da app'en ganske nøjagtigt kan forudsige indholdet af dit køleskab og hvad du mangler at supplere med. Alt sammen uden at forbrugerne skal købe nye køleskabe eller producenterne ændre på emballagen.

Smart "fjernlager" via stregkoder

"For de varer man mindre ofte køber ind, har vi dog manglet en løsning. Det kan være de varer man opbevarer i sin fryser eller viktualierum. Typisk glemmer man, at man har noget på "lager" og køber det ind igen - eller det man har ligger for længe og må smides ud." fortsætter Søren Aldenryd. App'en Grosh har nu også et bud på en løsning på dette område:

"Vi har set på stregkoder og kan efter en testperiode konkludere, at det er en fin løsning blot at scanne stregkoder, når man lægger til eller fjerner fra lageret. Desuden har vi sørget for, at app'en også føjer varer til indkøbslisten, når lageret bliver tomt."

Grosh kan downloades til iOS og Android på App Store og Google Play

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job