Sådan laver du en god espresso i rummet

ISSpresso er en specialdesignet kaffemaskine, der brygger lækker kaffe til astronauter 400 kilometer over jordens overflade.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kaffemaskinen er lavet i et samarbejde mellem den italienske kaffevirksomhed Lavazza, det italienske ingeniørvirksomhed Argotec og det Italienske Rumagentur ASI. ISSpresso rejser med en fart på 28.000 km igennem rummet på den internationale rumstation ISS, hvor et nyt hold astronauter fra det Europæiske Rumagentur, kan nyde godt af den gode kaffe, imens de fuldfører deres mission VITA.

Teknologien tager højde for de særlige forhold i rummet, så man kan brygge den perfekte espresso. Kaffen kommer fra den samme Lavazza kaffekapsel, som også kan fås på Jorden og har endda samme gode aroma. Espressokopperne er dog skiftet ud med specialdesignet poser, der sikrer, at kaffen rammer munden og flyver vægtløst videre i rummet. 

Lavazza er Italiens mest populære kaffe og var faktisk den første italienske virksomhed, der kunne tilbyde espresso-kapselløsninger. I oktober 2015 blev Danmarks største kaffemærke Merrild en del af Luigi Lavazza S.p.A. Siden har de to kaffeproducenter delt deres fælles passion for at skabe kvalitetskaffe. Lavazza har produkter til alle segmenter: til hjemmet, away-from-home og til kontorer og altid med fokus på innovation i form af produkter og teknologi. I Danmark sælger Lavazza primært hele bønner, filter- og espressokaffe.

Sjov fakta

• Man kan lave espresso 400 kilometer over Jordens overflade.
• ISSpresso vejer 20 kg på Jorden og rejser i øjeblikket med en fart på 28.000 km i timen igennem rummet.
• Kaffen bliver lavet på den samme kaffekapsel fra Lavazza, som også kan fås på Jorden og har endda samme gode aroma.
• Danskerne brygger i gennemsnit kaffe af 8,6 kg bønner om året, hvilket gør dem til en af de mest kaffedrikkende nationer i verden.
• I gennemsnit drikker en dansker ca. 4 kopper kaffe om dagen. 

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S