Nu får børnene deres helt egen danske bogtjeneste

Når app’en Fairytell går i luften d. 1. september, bliver det med mere end 500 kendte og klassiske titler for aldersgruppen 0-10 år. Prisen er overkommelig og tjenesten virker både på smartphone og tablet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Børn elsker gode bøger og elektroniske medier. Det gav Henriette Høj Gharib ideen til at skabe et digitalt og eventyrligt univers for børn, hvor de trygt kan gå på opdagelse blandt alle deres yndlingsbøger.

”Vi voksne er relativ tro mod opfattelsen af, hvad en bog er. Sådan har børn det ikke i dag. Den gode historie kan ses, læses eller lyttes til”, fortæller Henriette Høj Gharib. ”Der er en masse forskning, der understøtter, at desto tidligere børn får interesse for læsning, desto bedre klarer de sig”.

[irp]

Pippi Langstrømpe, Rasmus Klump, Alfons Åberg og Mimbo Jimbo er blandt de mange populære figurer, som bliver tilgængelige hos Fairytell. Børn kan opleve bøgerne via både lyd og tekst, og kan dermed også få støtte til at lære at læse. Fairytell vil også tilbyde kendte børnebøger, som ikke har kunnet opleves digitalt før. Hele kataloget bliver sammensat efter børnenes behov, lyst og adfærd.

Danmarks største forlag byder Fairytell velkommen

”Vi er meget glade for, at en spiller som Fairytell har meldt sin ankomst. Vi vil meget gerne høste erfaringer med netop denne målgruppe. Vi er desuden nysgerrige over for, hvordan børnene vil anvende en så skræddersyet løsning, og er derfor meget positive overfor samarbejdet, fortæller Jeppe Mossin, digital salgschef fra Gyldendal.

Fairytell vil nå den brede masse

En af ambitionerne med Fairytell er, at flere børn lettere og billigere får adgang til de gode bøger. Fairytell har indgået samarbejde med de største børnebogsforlag og partnere, som selv driver salg mod børnefamilierne - herunder TOP-TOY: ”Vi ser en unik mulighed for at tilbyde noget mere digitalt til børnefamilierne hos BR. Vi har rigtig store forventninger til modtagelsen, og glæder os til at blive del af fremtidens bogoplevelse for børn.”, siger Kirsten Hjalmsrud, Produktchef hos TOP-TOY.

Gå på opdagelse og lad eventyret begynde

Fairytell er bygget op i et sjovt og eventyrligt univers, hvor barnet trygt kan gå op opdagelse i Fairytell-træets krone. Enten alene eller sammen med en forælder. ”Vi arbejder hele tiden på, at gøre universet sjovt for barnet. Vores eventyrtræ står i en skov med fuglekvidder, og kvækkende frøer. I træets krone og omgivelser, guider billeder barnet ind til bøgerne. Undervejs bliver børnene mødt af små animationer og lyde, der giver lyst til at udforske bøgerne nærmere.”

Den nye danske virksomhed Fairytell, som står bag app’en af samme navn, er stiftet af Henriette Høj Gharib, tidligere kommerciel direktør hos Nordisk Film, og Lars Peter Ilsø Larsen, stifter af bl.a. DukaPC. Begge er passionerede omkring elektroniske medier og de muligheder, der er for børn.

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S