Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Dansk hi-fi-iværksætter udfordrer Sonos

Danskejet hi-fi-producent tager kampen op imod Sonos på lydkolossens hjemmebane, multirumslyd. Flere funktioner og skandinavisk design skal sikre udfordreren en solid portion af markedet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Muligheden for at fylde hvert eneste rum i hjemmet med musik har gjort multirumsløsninger enormt populære. Med et tryk på telefonen spiller alle lydkilder i huset sammen – eller hver for sig, hvis det er ønsket. Fra 2010 og frem til 2018 vokser markedet for multirumslyd med 112 procent hvert år, vurderer analysefirmaet IHS Markit.

Dette hastigt voksende område vil den danske hi-fi-ingeniør Bo Würtz nu have en bid af og udfordrer dermed det etablerede marked, som producenten Sonos sidder på 80 procent af. Hans britiske hi-fi-mærke, Tibo, lancerer nu to nye multirumshøjtalere, og direktøren har salgstalen klar.

"Multirumslyd er fremtiden inden for musik i private hjem og et marked, vi mener, vi kan tage en del af. Vi kalder det dog Multiplay, for vores modeller adskiller sig fra konkurrenterne ved blandt andet at have flere tilslutningsmuligheder, så de kan bruges helt uden wi-fi. Samtidig har de integreret batteri, hvor flere konkurrenter kun fungerer med strømkabel. Vi har også undgået den hårde plastfinish og satser i stedet på bløde former og ægte træfiner", forklarer Bo Würtz, direktør i Tibo.

Udover de to multiplayhøjtalere, Vogue 1 og Vogue 3, der hver for sig udgør et komplet lydsystem, lancerer den lille hi-fi-producent også en modtager, der kan opgradere et eksisterende anlæg med de moderne funktioner. Bo Würtz arbejder desuden sammen med Amazon om at få den stemmestyrede Alexateknologi integreret i produkterne.

Skabt til danske hjem

Multiplayprodukterne lanceres over hele Europa og kommer senere også USA til. I Danmark har webshoppen HiFiFreaks.dk fået forhandlerskabet, og salgsdirektør Daniel Nielsen forventer sig meget af salget.

Bo Würtz og Tibo har samlet alle de attraktive funktioner og tekniske muligheder i et par flot designede kabinetter, der uden tvivl vil tiltale mange danskere. De rummer en fyldig og åben lyd uden overdrevent fokus på bassen, og samtidig er det lykkes at prissætte højttalerne markant under konkurrenterne på multirumsmarkedet, fortæller Daniel Nielsen.

Lang hi-fi-erfaring

Bo Würtz har 25 års erfaring i hi-fi-branchen fra både Danmark og England. Med etableringen af Tibo vil han skabe ægte hi-fi-musikoplevelser, uden det er nødvendigt for lytteren først at tage lån i huset.

"Jeg har tidligere arbejdet for det danske hi-fi-mærke Tangent og flyttede til London for at sælge højttalere. Da jeg fik muligheden for det, besluttede jeg mig for at starte mit eget brand med fokus på value for money. På syv år har vi etableret os på markedet og er gået fra en til 13 ansatte", forklarer Bo Würtz.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere