Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Med hver ny generation får moderne biler nye intelligente teknologier til fjerndiagnosticering, telematik, automatiseret- og førerløs kørsel, fjernassistance og infotainment. Bilstyring er i stigende grad baseret på elektromekaniske motorer og bliver bygget op af mere og mere komplekse cyber-fysiske systemer med mange sensorer, applikationer, subnet og kommunikationsmoduler, som interagerer med både andre køretøjer og omgivelserne. Bilernes funktioner kan fjernstyres via digitale systemer, og netop derfor er smarte biler et stadig større mål for hackere.
“Eftersom moderne biler bliver mere komplekse og smarte, er det ikke overraskende, at it-sikkerhedsbekymringer stiger i bilindustrien og blandt forbrugere. Selvom mulighederne og fordelene ved smarte biler er tydelige, så er der stadig et behov for at sikre bilsystemerne mod hackere.
Derfor tager vi et stort skridt fremad med vores prototype på et system til sikker bilkommunikation, så vi kan undgå, at mulighederne ender med at blive til fiaskoer,” siger Leif Jensen, nordisk direktør for Kaspersky Lab.
Sådan fungerer løsningen
Det stigende antal tredjepartsapplikationer, kompleksiteten af systemerne i smarte biler og behovet for til stadighed at opdatere software hyppigere gør det svært at teste det endelige system i bilerne og sikre, at der ikke bliver overset nogen bugs, bagdøre eller problemer. SCU’ens opgave er at sikre, at der bliver indbygget it-sikkerhed i smarte biler fra starten – uanset tredjepartssoftware og systemer.
Fakta:
• Softwaren har til formål at opretholde sikkerhedsprotokoller og sørge for stærk separation for at forhindre uønsket kontakt mellem diverse bilkomponenter.
• Platformen består af en række sikre komponenter, herunder KasperskyOS, som fjerner muligheden for udokumenteret funktionalitet og dermed mindsker risikoen for cyberangreb: Selv hvis en uautoriseret kode finder vej ind i teknologien, vil hackere ikke kunne bruge den, fordi udokumenteret funktionalitet som standard er forbudt.
• SCU-prototypen er implementeret i ARMv7-arkitektur med anbefalet 128 MB RAM og IOMMU. Andre HW-platforme kan udvikles efter behov i overensstemmelse med kravene fra en bestemt fabrikant.
• Platformen giver løsningsrammen for specifikke tilpassede applikationer, så bilproducenterne kan udvikle og implementere unikke SCU’er i deres biler, baseret på specifik hardware og yderligere softwarekomponenter i overensstemmelse med deres fremstillingsplaner.
SCU’en er tilgængelig for produktfremstillere, designere, systemintegratorer og softwareudviklere over hele verden.