B&O opdaterer ikoniske øretelefoner

Designklassiskeren Earset er opgraderet med avanceret trådløs teknologi, Bang & Olufsens Signature Sound og et nyt, friskt look, uden at gå på kompromis med det fleksible design, der gjorde originalen til en succes.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De originale streger til designet blev tegnet af Anders Hermansen i 1990’erne. Idéen var at skabe et sæt fleksible øretelefoner, som passer til alle. Øretelefonernes unikke justeringssystem giver mulighed for at justere vinklen på ørepuden, højden på stemplet samt kurven på bøjlen, så sættet med stor præcision kan tilpasses det individuelle øre. 

”Vi er meget stolte over vores designarv – og ikke mindst det originale Earset, som altid har været en favorit blandt vores kunder på grund af det fleksible design og de akustiske egenskaber. Vi har derfor set frem til at præsentere det nye Earset, som er opdateret med trådløs teknologi og nye farver, der passer til en ny generation”, siger Jakob Kristoffersen, Koncept og Design Manager hos B&O PLAY, som har videreudviklet på det originale design.

Design i særklasse

Helt i Bang & Olufsens ånd er Earset en designoplevelse fra ende til anden. Stemplet er udført i anodiseret aluminium, som giver en lækker hydraulisk følelse, og for at give en behagelig og stabil pasform bag øret, har den ikoniske bøjle sektioner af blødt gummi og en klassisk hex-skrue, der fremhæver det mekaniske udtryk, som inspirerede det originale design.

Anodiseringsprocessen forankrer farverne dybt i materialet, hvilket giver en større intensitet og holdbarhed. Det ydre aluminium har en diamantslebet kant og en poleret overflade, som fanger og reflekterer lyset.

Byder verden indenfor

”Det nye Earset er tænkt anderledes end de fleste andre øretelefoner på markedet. I stedet for en dyb in-ear pasform, ligger Earset i det ydre øre, uden at blokere øregangen. Udover en mere behagelig følelse, giver designet dermed plads til, at man kan høre omgivelserne, samtidig med, at det leverer en lyd, som forventes af et sæt øretelefoner fra B&O PLAY”, siger Bang & Olufsens Executive Sound Engineer Knud-Erik Lauridsen, som også tunede det originale Earset.

”De akustiske udfordringer, vi stod over for dengang, er de samme, som vi møder i dag, nemlig de ergonomiske. Vi har fokuseret på at lægge ørepuden så tæt på ørets form som muligt, så spidsen sidder i øresneglen med kabinettet understøttet af en bøjle rundt om ørerne. Da ørepuden ikke føles ’lukket’ i øret, opfattes lyden mere klar, samtidig med at lyde fra det omgivende miljø kan trænge ind. Det designelement er en af årsagerne til, at Earset har været foretrukket af mange musikere og cykelryttere”, siger Knud-Erik Lauridsen. Han nævner at ørepudens vinkel er tilpasset, og at højtalerkabinettet er vippet en smule mod øret, for at give den mest optimale lydoplevelse.

Fintunede lydkomponenter

Lyden i de nye øretelefoner leveres af en 14,2 mm. højtalerenhed med en neodymium-magnet. Kabinettet bag højtalerenheden har to akustiske ventiler og en bass-port for at optimere lydoplevelsen. Digitale equalizere inde i Bluetooth-chippen anvendes til finjustering af den endelige lydperformance, og grillen på ørepuden er designet med inspiration fra hulmønsteret i Beoplay A1, hvilket sikrer en optimal spredning af lyden.

Batterilevetiden er op til fem timer. Den indbyggede anodiserede aluminium-betjening med tre knapper og indbygget mikrofon giver mulighed for at styre musikken, tage imod opkald og aktivere Siri eller Google Assistant på din smartphone via Bluetooth.

Earset er tilgængelig i farverne Graphite Brown og White, og fås til en vejledende udsalgspris på 2.299 kroner. Med i købet følger en stofpose, som beskytter mod ridser, når hovedtelefonerne ikke er i brug. Graphite Brown er tilgængelig på www.beoplay.com/earset, Bang & Olufsens butikker og hos udvalgte tredjepartsforhandlere nu og i White fra den 1. juni.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S