Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Emojis afspejler os ikke godt nok

Kun halvdelen af alle globale emoji-brugere føler, at deres identitet er tilstrækkeligt afspejlet i det nuværende emoji-udvalg, og mere end otte ud af 10 efterspørger et mere inkluderende udvalg af emojis - særligt inden for kultur, etnicitet og alder. Det viser en ny rapport fra Adobe, der har undersøgt brugen af emojis blandt 7.000 brugere fordelt på syv lande, herunder USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Japan, Australien og Sydkorea.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Emojis er i løbet af det sidste årti blevet en integreret og vigtig del af den digitale

kommunikation. De er en visuel, sjov og let måde at udtrykke sig på og et værktøj, der ikke længere udelukkende anvendes i den private kommunikation. Emojis bruges i stigende grad også i den offentlige debat om samfundsmæssige udfordringer, særligt i forhold til kultur og etnicitet.

For mange siger en emoji mere end 1000 ord, men det gælder altså kun, hvis man kan finde den rigtige, viser rapporten Global Emoji Diversity & Inclusion Report fra Adobe.

Mere end otte ud af 10 globale emoji-brugere efterspørger nemlig et mere inkluderende udvalg emojis, og kun halvdelen (53 pct.) af de adspurgte føler, at deres identitet er tilstrækkeligt afspejlet i de nuværende emoji-muligheder. Blandt sidstnævnte gruppe ligger kultur, etnicitet og alder øverst på listen over de kategorier, som brugerne ønsker udvidet med emojis.

Særligt generation Z og millennials efterspørger inkluderende emojis

På tværs af landegrænser er det i højere grad den såkaldte generation Z (41 pct.) og millennials (39 pct.), der ønsker et større udvalg af emojis til at udtrykke kultur og etnicitet, hvor det gælder for 30 pct. af de såkaldte boomers.

Rapporten viser også, at over halvdelen (55 pct.) af de adspurgte emoji-brugere laver deres egen personlige emoji - også kaldet en bitmoji - men også her efterspørger mange brugere flere tilpasningsmuligheder for bedre at kunne afspejle personlig identitet.

Det gælder igen især generation Z, hvor otte ud af 10 benytter sig af featuren med at lave sin egen, personlige emoji - men hele 74 pct. af dem ville ønske, at de havde flere muligheder for at afspejle deres personlige identitet.

Emojis afspejler samfundsudfordringer

På trods af udfordringerne er emoji-fremtiden lys. 76 pct. af de adspurgte mener, at emojis er et vigtigt kommunikationsværktøj til at skabe både respekt og forståelse.

Især den yngre generation mener, at emojis har magten til at skabe positive ændringer i verden. Lidt mere end syv ud af 10 blandt generation Z og millennials er nemlig enige om, at emojis kan være med til at understøtte positive samtaler og afspejle vigtige kulturelle og samfundsmæssige forhold.

I USA og UK mener afroamerikanske (85 pct.), asiatiske (85 pct.) og latinamerikanske (77 pct.) emoji-brugere, at emojis bidrager til vigtige diskussioner om netop etnicitet. Måske også derfor er globale emoji-brugere mest begejstrede for nye emojis, der både afspejler køn og etnicitet - fx en neutral person, der giver en baby mad, og det asiatiske fænomen bubble tea.

Du kan læse mere om Global Emoji Diversity & Inclusion Report i blogpostet her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere