Adobe og Real Madrid i partnerskab: Millionvis af fodboldfans får personaliseret indhold

Nyt partnerskab mellem den ikoniske fodboldklub Real Madrid og Adobe skal styrke udviklingen af personaliseret indhold til fans af det globale sportsbrand.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Real Madrid er ikke kun en af verdens største fodboldklubber - med en af verdens største fanbaser herunder 371 mio. følgere på sociale netværk overgår klubben mange af verdens største underholdnings- og livsstilsbrands. Med Adobe Experience Cloud i ryggen vil fodboldklubben centralisere al data over kundeprofiler i realtid og være i stand til at levere personaliseret indhold på tværs af apps, tjenester og kanaler på de præcise tidspunkter og steder, hvor fans engagerer sig med Real Madrid-brandet.

"Vores fans’ oplevelse kommer i første række, så at vælge en samarbejdspartner som Adobe, der er førende inden for kundeoplevelser, var et let valg. Den næste generation af globale fans er mere kreative end nogensinde, og Adobes DNA og omfattende muligheder gør det muligt for os at realisere vores vision om et globalt fællesskab, der vil engagere sig i vores udvidede digitale handelsøkosystem. Adobe hjælper os med at balancere data og privatlivets fred på en måde, så vi kan lære vores fans bedre at kende gennem fortjent tillid og ved at levere de produkter og tjenester, de efterspørger," siger Michael Sutherland, der er Chief Transformation Officer hos Real Madrid.

Om det nye partnerskab siger President of International hos Adobe, Paul Robson:

“Ved at bruge Adobe Experience Cloud bliver Real Madrid i stand til at dele personligt tilpasset indhold til deres fans i realtid og i en skala, der sætter skub i fodboldklubbens mission om at blive et globalt underholdningsbrand. Klubben kan skabe endnu tættere forbindelser med deres verdensomspændende fanbase ved at tage fansenes elektrificerende følelser fra stadion og omsætte dem til medrivende digitale oplevelser."

Nye fanoplevelser - både på Bernabéu og online

Real Madrid styrker fansenes interaktioner med brandet ved at gøre brug af Adobes data- og oplevelsesfokuserede tilgang:
• Adobe og Real Madrid vil på digital vis bringe den ikoniske Santiago Bernabéu-stadion ud til et globalt publikum gennem et udvidet økosystem af onlineoplevelser, produkter og tjenester. På den måde forvandler de stadion til en virtuel destination, der er tilgængelig for millioner af fans.
• Fansene vil få et endnu mere personligt forhold til Real Madrid-brandet, der med digitale og personaliserede oplevelser på tværs af platforme, kanaler og enheder bringer dem tættere på klubben.
• I dag ændrer de digitale reklametavler sig på stadion alt afhængigt af, hvilket land fansene er bosat i. I fremtiden vil Real Madrid kunne tilbyde personaliserede reklamer baseret på, hvor fans befinder sig på et givent tidspunkt fx i offentlige transportmidler eller på en bar.

Adobe bygger bro mellem fansene og Real Madrids sponsorer samt partnere, hvilket styrker Real Madrids omnichannel-forretning og kundebase og øger værdien for brandsponsorer og partnere gennem nye kommercielle muligheder.

Real Madrid vil også bruge Adobe Experience Cloud til at forbinde fans og sponsorer. I de tilfælde, hvor fans aktivt har valgt det til, kan brands gennem segmentbaserede profiler fra Real Madrid skabe mere direkte og personlig kontakt med forbrugere fx via personlige tilbud og kontekstuelle reklamer, der er i tråd med Real Madrids generelle fanoplevelse. Brands kan fx målrette produkter, der er forbundet med bestemte spillere til udvalgte typer af fans.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S