Adobe og Real Madrid i partnerskab: Millionvis af fodboldfans får personaliseret indhold

Nyt partnerskab mellem den ikoniske fodboldklub Real Madrid og Adobe skal styrke udviklingen af personaliseret indhold til fans af det globale sportsbrand.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Real Madrid er ikke kun en af verdens største fodboldklubber - med en af verdens største fanbaser herunder 371 mio. følgere på sociale netværk overgår klubben mange af verdens største underholdnings- og livsstilsbrands. Med Adobe Experience Cloud i ryggen vil fodboldklubben centralisere al data over kundeprofiler i realtid og være i stand til at levere personaliseret indhold på tværs af apps, tjenester og kanaler på de præcise tidspunkter og steder, hvor fans engagerer sig med Real Madrid-brandet.

"Vores fans’ oplevelse kommer i første række, så at vælge en samarbejdspartner som Adobe, der er førende inden for kundeoplevelser, var et let valg. Den næste generation af globale fans er mere kreative end nogensinde, og Adobes DNA og omfattende muligheder gør det muligt for os at realisere vores vision om et globalt fællesskab, der vil engagere sig i vores udvidede digitale handelsøkosystem. Adobe hjælper os med at balancere data og privatlivets fred på en måde, så vi kan lære vores fans bedre at kende gennem fortjent tillid og ved at levere de produkter og tjenester, de efterspørger," siger Michael Sutherland, der er Chief Transformation Officer hos Real Madrid.

Om det nye partnerskab siger President of International hos Adobe, Paul Robson:

“Ved at bruge Adobe Experience Cloud bliver Real Madrid i stand til at dele personligt tilpasset indhold til deres fans i realtid og i en skala, der sætter skub i fodboldklubbens mission om at blive et globalt underholdningsbrand. Klubben kan skabe endnu tættere forbindelser med deres verdensomspændende fanbase ved at tage fansenes elektrificerende følelser fra stadion og omsætte dem til medrivende digitale oplevelser."

Nye fanoplevelser - både på Bernabéu og online

Real Madrid styrker fansenes interaktioner med brandet ved at gøre brug af Adobes data- og oplevelsesfokuserede tilgang:
• Adobe og Real Madrid vil på digital vis bringe den ikoniske Santiago Bernabéu-stadion ud til et globalt publikum gennem et udvidet økosystem af onlineoplevelser, produkter og tjenester. På den måde forvandler de stadion til en virtuel destination, der er tilgængelig for millioner af fans.
• Fansene vil få et endnu mere personligt forhold til Real Madrid-brandet, der med digitale og personaliserede oplevelser på tværs af platforme, kanaler og enheder bringer dem tættere på klubben.
• I dag ændrer de digitale reklametavler sig på stadion alt afhængigt af, hvilket land fansene er bosat i. I fremtiden vil Real Madrid kunne tilbyde personaliserede reklamer baseret på, hvor fans befinder sig på et givent tidspunkt fx i offentlige transportmidler eller på en bar.

Adobe bygger bro mellem fansene og Real Madrids sponsorer samt partnere, hvilket styrker Real Madrids omnichannel-forretning og kundebase og øger værdien for brandsponsorer og partnere gennem nye kommercielle muligheder.

Real Madrid vil også bruge Adobe Experience Cloud til at forbinde fans og sponsorer. I de tilfælde, hvor fans aktivt har valgt det til, kan brands gennem segmentbaserede profiler fra Real Madrid skabe mere direkte og personlig kontakt med forbrugere fx via personlige tilbud og kontekstuelle reklamer, der er i tråd med Real Madrids generelle fanoplevelse. Brands kan fx målrette produkter, der er forbundet med bestemte spillere til udvalgte typer af fans.

Region Midtjylland

License Manager med blik for overblik

Midtjylland

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job