Dansk it-sikkerhedsfirma omdanner alle job til hybride arbejdspladser

I danske LogPoint kan alle medarbejdere nu selv organisere deres arbejdstid og plads. De skal blot holde deres kalender opdateret.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Corona-pandemien raser stadig, og det har fået mange virksomheder til at tænke over og snakke om, hvordan man kan indføre hybride arbejdspladser, som giver medarbejderne mulighed for – med moderne it-teknologi – at arbejde mere hjemmefra. Men hos det danske it-sikkerhedsfirma, LogPoint, der har medarbejdere både i Danmark og udlandet, har man taget konsekvensen og indført hybride arbejdspladser for alle ansatte.

”Selvom nedlukninger har været kilde til frustration, så har de også givet os plads til at reflektere over, hvordan vi egentlig organiserer arbejdet. De fleste virksomheder har under pandemien oplevet, at produktiviteten og balancen mellem arbejde blev bedre, når medarbejderne arbejdede hjemmefra, og det var også tilfældet for LogPoint,” forklarer Jesper Zerlang, CEO hos Logpoint til AOD PRO.

For det danske sikkerhedsfirma var den hybride arbejdsplads ikke kun et spørgsmål om at flytte medarbejderne hjem fra tid til anden, men også et opgør med den traditionelle 9-17-arbejdsfacon, der forventes at passe til alle.

”Vi sætter vores medarbejdere fri under ansvar, fordi vi anerkender, at vores medarbejdere er forskellige og er forskellige steder i livet,” siger Jesper Zerlang.

Logpoint har valgt at flytte fokus fra timer til opgaver, og det har betydet, at deres medarbejdere fremover kan tilrettelægge deres arbejdstid og -plads på en måde, som hjælper dem til at levere et bedre arbejde og samtidig få arbejde og privatliv til at hænge bedre samme.

”Dermed ikke sagt, at vi forventer at folk er online hele tiden. Det bliver tværtimod en helt central opgave for ledelsen at sikre, at medarbejderne ikke overanstrenger sig, hvilket er en reel bekymring i forhold til, hvor ambitiøse vores medarbejdere er,” pointerer Jesper Zerlang.

Krav til kommunikationen

Derfor har LogPoint indfør nogle arbejdsformer der skal være med til at sikre et effektivt samarbejde på en hybrid arbejdsplads.

”Den enkelte medarbejder skal for eksempel sørge for at holde sin kalender opdateret, så omgivelserne kan gennemskue, hvornår og hvorfra medarbejderen arbejder,” forklarer Jesper Zerlang, og fortsætter med at fortælle, at lederne skal holde individuelle møder med deres medarbejdere, for at sikre en fornuftig arbejdsbyrde og -trivsel.

Der er så blevet indført tre principper for, hvordan det hybride arbejde skal foregå hos LogPoint, for at sikre at alle kan arbejde optimalt.

”Det handler overordnet set om tillid, kommunikation mellem medarbejdere samt optimering af det fysiske og psykiske miljø på kontoret. Vi stoler på, at vores medarbejdere kan planlægge og udføre deres arbejde på den mest effektive måde, som også tilgodeser samarbejde og deadlines, og derfor vil vi gerne give dem fleksibiliteten til at gøre det,” siger Jesper Zerlang.

Det stiller samtidig krav til klar kommunikation mellem ledelse og medarbejdere, og derfor indgår de enkelte medarbejdere og ledere aftaler om, hvordan arbejdet tilrettelægges individuelt.

De hybride arbejdspladser betyder dog ikke, at LogPoint ikke gerne ser deres medarbejdere på kontoret, tværtimod. Det skal bare ikke være fordi de skal, men fordi de vil.

”Det stiller krav til os om at stille gode kontor- og it-løsninger til rådighed og fortsætte med at fejre vores sejre,” pointerer Jesper Zerlang.

Gælder for alle

LogPoint har valgt at gå planken helt ud omkring de hybride arbejdspladser. Det betyder, at alle uden undtagelse kan vælge, hvor de vil arbejde fra.

Men Jesper Zerlang forklarer også, at der kan være lokale begrænsninger i, hvor meget medarbejdere kan være hjemme.

”For eksempel kan der være lande, hvor dårlige internetforhold kan begrænse, hvor meget medarbejderne kan arbejde hjemmefra,” siger Jesper Zerlang.

Det har været vigtigt for LogPoint ikke at gøre forskel på medarbejderne.

”Hos os er alle medarbejdere skabt ens, og vi tror ikke på rigide hierarkier,” forklarer Jeper Zerlang og fortsætter:

”For en global virksomhed som LogPoint, som er afhængig af talent fra hele verden, er det i øvrigt en global nødvendighed at indføre fleksibiliteten til at koordinere arbejdet så fleksibelt som muligt.”

Flere ting skal ændres

Processen er langt fra slut hos LogPoint. Det hele startede under corona-pandemien og forløber stadig, men Jesper Zerlang er ikke i tvivl om, at selskabet aldrig kommer tilbage til den traditionelle måde at arbejde på.

Det hybride tiltag har dog betydet flere fysiske ændringer hos LogPoint. Der skal indrettes et mere indbydende kontor, hvor medarbejderne kan arbejde for sig selv, i teams eller med kolleger på distancen.

”Det er vores ambition at skabe et kontor, hvor folk ønsker at være, og derfor er vi i gang med at skabe et miljø med sofaarrangementer, MuteBoxes og agile mødelokaler,” siger Jesper Zerlang.

Udgifterne til etablering af det nye hybride kontor, ser Jesper Zerlang som en investering i fremtiden, der vil give et bedre output og bedre resultater.

Han slutter af med at rose medarbejderne, som har taget rigtig godt imod de hybride muligheder.

”Jeg er virkelig imponeret over, hvor godt de har tage den nye arbejdsform til sig,” siger Jesper Zerlang.

Foto: LogPoint

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job