Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Fem måder du kan blive snydt på nettet - og hvordan du undgår dem

Januarudsalget er en fest for svindlere. Derfor bør du kende de mest almindelige former for fusk - og hvordan du opdager dem, før det går galt.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskerne på er på udkig efter gode tilbud i det store januarudsalg, som så småt er skudt i gang. Desværre betyder det, at mange slækker på sikkerheden eller glemmer deres naturlige skepsis i jagten på den laveste pris.

I USA blev 1 ud af 4 sidste år udsat for svindel op til jul, og selvom der ikke er tilsvarende danske undersøgelser, er der ingen grund til at tro, at problemet er meget lavere herhjemme. Op til julen 2019 lykkedes det således IT-kriminelle at lokke kortoplysninger ud af 22.000 danskere, og sidste år blev netbutikker udsat for millioner af angreb, der forsøgte at trænge igennem deres sikkerhedssystemer.

Skal man så helt lade være med at handle online? Nej, men man skal være skeptisk, for svindlerne er blevet utroligt dygtige til at ramme os lige der, hvor vi er sårbare.

“Først og fremmest skal man være i stand til at opdage svindel, når man møder det. Men det er ikke altid nemt, fordi svindlerne forsøger at ramme dig med indhold, der er designet til at se ægte og indbydende ud,” forklarer Gil Vega, som er Chief Information Security Officer hos den globale leverandør af databeskyttelse Veeam.

De fem hyppigste former for svindel

De fem typer af svindel, der ifølge Gil Vega er mest udbredte, er:

Falsk pakkepost:

Covid-19 har betydet, at mange af os har modtaget langt flere pakker end normalt. Det ved svindlerne, og de udnytter det til deres fordel ved at sende falske meddelelser ud i håb om, at du forventer at modtage en pakke. Meddelelser om levering af pakker bør behandles med en høj grad af sikkerhed. Hvis man bruger en velrenommeret leverandør, bør man kunne tracke sin pakke uden at skulle klikke på links i mails eller på hjemmesider.

Falske shoppingsider og forhandlere:

De fleste af os har prøvet det: Lille Benjamin vil bare have det legetøj, som lige nu trender i børnehaven. Men det er udsolgt overalt. Du søger desperat på Google og finder en side, som mirakuløst har det på lager. Hurra! Juleaften er reddet. Uheldigvis er der stor chance for, at det er for godt til at være sandt. Hvis du gennemfører købet, risikerer du at få tømt din bankkonto, stjålet din identitet - og stå med et meget skuffet barn. Julemåneden er ikke det rigtige tidspunkt at handle på hjemmesider, du ikke kender.

Falske gavekort og værdikuponer:

Du modtager helt uventet et gavekort. Fantastisk! Det eneste du skal gøre er at .... Stop - falske gavekort og værdikuponer er endnu en af svindlernes foretrukne metoder. Og hvis du skal handle online, og du bliver bedt om at sætte penge ind på et gavekort, fx Google Play- eller iTunes-gavekort, og give dem nummeret på gavekortet, så er det helt sikkert svindel. Ingen troværdige forhandlere beder om at få betaling på den måde.

Falsk godgørenhed:

Mens vi allesammen er optagede af at give, så er svindlerne fokuserede på at modtage. De bruger alle metoder, også falsk velgørenhed, for at udnytte dit gode hjerte og hive dine surt tjente penge op af dine lommer.

Falske rejsetilbud:

Rigtig mange mennesker booker rejser i løbet af vinteren, enten for at besøge familien juleaften eller som en gave til sig selv i det nye år. Det ved svindlerne, og de er eksperter i at lave hjemmesider med lidt for gode - og falske - tilbud på rejser.

Fire måder at undgå svindel

Nu kan man godt blive helt modløs og tænke, at al handel på nettet er farlig.

“Men det hele er ikke så sort. Man kommer langt med en smule skepsis,” mener Gil Vega.

Han har derfor en række simple, praktiske og gode råd til, hvordan man bedst muligt sikrer sig selv og sin familie mod at blive udsat for svindel:

Vær mistænksom:

“Vær opmærksom på noget, der er uventet eller vigtige meddelelser, som spiller på dine følelser. Dobbel-tjek adressen på det website, du besøger,” råder Gil Vega.

Undersøg tingene:

Hvis du køber fra en forhandler, du ikke kender i forvejen, så gør dig selv en tjeneste og brug et par minutter på research, før du klikker på “bestil”. Brug fx Trustpilot til at finde ud af om firmaet har et godt omdømme og, tilføjer Gil Vega:

“Giv dig god tid til at læse igennem, hvad du rent faktisk køber. Sidste år blev en del købere på eBay temmelig skuffede, da modtog foto af den nye Play Station 5 i stedet for selve spillekonsollen. Det skyldtes, at de missede den vigtige detalje, at man købte et foto og ikke selve spillekonsollen.”

Vælg betalingsmetode med omhu:

“Kreditkort giver ofte bedre beskyttelse mod svindel. Overveje at anvende et virtuelt betalingskort, hvor kontrolcifrene (de små tal bag på kortet) ændres for hver transaktion. Du kan også vælge at bruge en betalingstjeneste som PayPal. På den måde undgår du at udlevere dine kortoplysninger til forhandleren, og du får hjælp til at få pengene tilbage, hvis købet går galt,” forklarer Gil Vega.

Del din viden:

“Tal med din familie og dine venner, hvis du bliver opmærksom svindel og på de enkle greb, der gør dem i stand til at beskytte sig selv. Da kan vise sig at være den bedste gave, du giver dem i år,” siger Gil Vega.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere