Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Disse mobiler afleverer danskerne til genbrug

I sommeren 2019 lancerede Telia sit Recycle-projekt, som giver kunderne mulighed for at aflevere deres gamle mobiltelefoner mod betaling. Telia løfter her sløret for, hvilke telefoner danskerne afleverer.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kunderne har afleveret mere end 12.000 mobiltelefoner til videresalg, genbrug eller forsvarlig destruktion via Telia Recycle.

Danskerne smider i gennemsnit ca. 25 kilo elektronik ud om året, og er således blandt verdens største producenter af elektronikaffald per indbygger. Ved at tilbyde kunderne et system og incitament for indsamling og genanvendelse af mobiltelefoner, skal Telia Recycle medvirke til at minimere problemet. Det er i tråd med det grønne løfte, som Telia aflagde i marts 2019, hvor målsætningen er, at televirksomheden i 2030 udleder nul CO2, har nul spild og realiserer dette gennem 100 % handling.

Godt for miljøet

De mobiltelefoner, der indleveres i Telias butikker, vurderes individuelt af uddannet personale. Her værdifastsættes den gamle mobil, og kunden får tilbudt et beløb, som kan bruges i forbindelse med køb af fx en ny mobil eller tablet.

Det første, der sker med de indleverede mobiler, er at alle personlige data slettes. Herefter bliver mobilen enten videresolgt eller også bliver brugbare komponenter benyttet som reservedele til reparation af andre mobiler. Andre af mobilens dele bliver smeltet om og genanvendt. De sidste komponenter – fx udtjente batterier eller ødelagte skærme – bliver miljørigtigt destrueret.

Det er gavnligt for alle parter, ikke mindst klodens begrænsede ressourcer, at så mange mobiler som muligt afleveres og indgår i genanvendelsesprocesser som Telia Recycle.
Siden lanceringen af Telia Recycle er der blevet indleveret flere end 12.000 mobiltelefoner. Det glæder Sine Smith-Jensen, Director of Commercial Management i Telia:

”Hos Telia tager vi ansvar for de produkter, vi sælger. Vi har et mål om, at vi i 2030 udleder nul procent CO2 og har elimineret spild fuldstændigt. Så vi arbejder målrettet på at minimere det aftryk, vi er med til at sætte på verden. Telia Recycle er konkret initiativ, der er med til at sikre, at så mange mobiler som muligt bliver genbrugt eller miljørigtigt destrueret”.

Apple er altdominerende

Telias opgørelse over de afleverede telefoner viser, at Danmark er et iPhone-land. Samtlige 10 øverste pladser på Recycle-listen er således besat af mobiltelefoner fra Apple.

Nummer ét på listen er iPhone 4S, som kom på markedet i efteråret 2011. Den nyeste mobil på listen er iPhone 8, der blev lanceret i september 2017. Den højeste pris Telia har betalt for en brugt telefon er 5293 kr mens laveste pris er én kr. I gennemsnit bliver kundernes brugte mobiltelefoner vurderet til knap 1000 kr.

TOP 10: De mest indleverede mobiltelefoner til Telia Recycle i 2019

1. Apple iPhone 4S
2. Apple iPhone 5S
3. Apple iPhone 4
4. Apple iPhone 6
5. Apple iPhone 7
6. Apple iPhone 6S
7. Apple iPhone 5
8. Apple iPhone SE
9. Apple iPhone 8
10. Apple iPhone 7 Plus




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere