Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
2019 var ikke det nemmeste år for Huawei. Handelskrigen hæmmede lanceringen af efterårets største flagskib, Mate 30 Pro, som kom uden Google-apps og komplet Android-system, og har gjort det sværere at sælge smartphones i Vesten.
Det har dog ikke stoppet producenten fra at sælge tonsvis af mobiltelefoner. Faktisk er der, ifølge hjemmesiden Counpterpoint Research, solgt langt over 200 millioner (238.500.000 for at være helt præcis).
Det betyder, at Huawei har klemt sig op som nummer to på markedet. Producenten skubber således Apple ned som nummer tre, mens Samsung fortsat holder pladsen som nummer et.
Kæmpe marked i hjemlandet
Fremgangen for Huawei skyldes et enormt salg i Kina. Har sælger producenten 60 procent af deres mobiler og har en markedsandel på hele 40 procent.
Det globale salg er også gået rigtig pænt. Handelsblokaden har endnu ikke sat sig så synlige spor. Huawei solgte forrygende, inden Trump satte dem på den sorte liste i maj. Især P30 Pro var en kæmpe succes. Dette salg holder overordnet tallene på et pænt niveau. Det bliver formentlig først i år vi for alvor vil se en konsekvens af forbuddet, da ingen nye Huawei-mobiler kan lanceres med Googles tjenester.