3 åbner for 5G og skruer ned for 3G

Mere end 200 nye mastepositioner over hele landet, et goddag til 5G og et begyndende farvel til 3G. Det er bare nogle af punkterne på teleselskabet 3’s udbygningsplaner for netværket i 2020, som skal sikre, at netværkskapaciteten følger med kundernes støt stigende dataforbrug.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med sine mere end 2.300 mastepositioner fra Gedser til Skagen kunne teleselskabet 3 allerede i 2019 give sine kunder en gennemsnitshastighed på 40 Mbit/s med 4G. Men for at kunne følge med danskernes stigende dataforbrug vil 3 sikre kapaciteten og dækningen i 2020 ved at etablere mere end 200 nye mastepositioner fordelt over hele landet.

Bedre dækning i landområder

På sidste års frekvensauktion købte 3 nyt spektrum på 700 og 900 MHz-båndene, som teleselskabet planlægger at tage i brug i 2020. 700 MHz-båndet skal 3 bruge til 5G, mens de nye frekvenser på 900 MHz-båndet har stort 4G-potentiale i landområderne.

”Frekvenserne på 900 MHz-båndene rækker længere end de kortere frekvenser, som fx 2100 MHz, og giver dermed bredere dækning. Derfor giver det mening for os at etablere 4G på 900 MHz i landområder, hvor befolkningen er spredt ud over et større geografisk område,” forklarer Kim Christensen, der er netværksdirektør hos 3. Han understreger dog, at alle 3’s udbygningsplaner afhænger af, at selskabet får de nødvendige byggetilladelser og lejebetingelser.

Udfasning af 3G i byerne

I byerne tager 3 andre midler i brug for at kunne følge med det stigende dataforbrug. Her vil 2020 byde på en begyndende udfasning af 3G-nettet, som 3 første gang testede på Roskilde Festival i sommer. Udfasningen sker ved at omlægge 2100 MHz-frekvenser fra 3G til 4G, som kan øge hastigheden og kapaciteten i netværket.

”Vi har 15 MHz på 2100 MHz-båndet, hvoraf vi vil begynde med at omlægge de 10 MHz i 2020. Det vil til en start være i byerne, hvor behovet for mere kapacitet er størst, men der er ingen tvivl om, at vi på sigt skal gentage øvelsen over hele landet. Der vil dog stadig gå lidt tid før der bliver slukket for 3G helt,” siger Kim Christensen.

Sideløbende med udfasningen af 3G vil 3 i 2020 også tage de første 5G-frekvenser i brug.

”Alle vores netværksudvidelser og -opgraderinger i 2020 vil være 5G-kompatible. Og så ser vi selvfølgelig frem til 5G-auktionen, som Energistyrelsen planlægger at holde i 2020, hvor 3,5 GHz-båndet kommer i udbud. Når vi får adgang til det, kan vi for alvor øge kapaciteten i netværket og begynde at give kunderne en forsmag på, hvordan fremtidens mobile bredbåndsdækning vil kunne måle sig med fiber,” afslutter Kim Christensen.

Fakta om 3’s netværk

• 3’s netværk består af mere end 2.300 unikke mastepositioner og dækker 99 % af befolkningen med 4G
• 3 planlægger i 2020 at opsætte mere end 200 nye mastepositioner, øge kapacitet og hastighed i de eksisterende master og fortsætte forberedelserne og test i netværket af 5G.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly