Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Spar 20 procent med ny model: Lad supportfirma overtage din it-medarbejder

Virksomheder, der tøver med at outsource it, får nu en ekstra mulighed: De lader ganske enkelt supportvirksomheden ansætte it-medarbejderen.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Nu ruller it-virksomheden Supporters et helt nyt koncept ud. Virksomheden vil tilbyde små og mellemstore virksomhedskunder at overtage en it-medarbejder og samtidig spare den enkelte kunde for 20 procent af de faste lønudgifter til it og løbende support.

Det foregår ved, at Supporters overtager medarbejderen og alle forpligtelser herunder lønnen. Kundevirksomheden vil herefter kunne få løst helt de samme opgaver som hidtil, men altså med en omkostning, der er en femtedel lavere.
Supporters betaler medarbejderens fulde løn, men fakturerer kun virksomheden for de 80 procent.

En sympatisk prismodel

”Vi er jo vant til traditionel outsourcing. Men der findes en anden vej, hvor man kan reducere it-udgifterne uden at skulle sige farvel til medarbejdere og dermed tabe vigtig viden. Corona har banket på døren, så nu er det tid til at se ens forretningsmodel i et nyt lys,” forklarer teknisk ansvarlig i Supporters Jesper Jønsson og tilføjer:

”Vi ønsker samtidig at række hånden ud til virksomheder, som har it-medarbejdere, men som ikke har turdet tage det fulde skridt ud i it-outsourcing.”

Han forklarer, at der bestemt er fordele ved at have en intern it-support. For eksempel befinder it-medarbejderne sig på arbejdspladsen hver dag, og de er uvildige. Til gengæld løber man risikoen for overkapacitet, manglende knowhow om markedet i bred forstand, og man risikerer en kultur, hvor tingene står lidt stille.

”Vi leverer normalt en fast prisaftale, men dette er en ny og mere sympatisk prismodel og en trædesten for virksomheder, der har egne it-folk,” siger Jesper Jønsson.

Jesper Jønsson er teknisk ansvarlig og har deltaget i udviklingen af det nye koncept inden for support. Jesper Jønsson er teknisk ansvarlig og har deltaget i udviklingen af det nye koncept inden for support.

De slipper for at skulle fokusere på it og ansættelser inden for området, hvis de vokser. De skal heller ikke tænke på fravær under sygdom og ferie, påpeger han.

”Vi kan garantere en besparelse på 20 procent, fordi vi har 10 års erfaring med at drive it effektivt. I vores organisation har vi mange forskellige roller, som er helt veletablerede. Den nye medarbejder vil kunne træde ind i den rolle, hvor han skaber værdi. Han kan gøre det, som han er bedst til. Han kan frigives til andre kunder, mens andre medarbejdere kan stilles til rådighed for den kunde, som har overladt os sin medarbejder,” forklarer Jesper Jønsson.

Fordel for tre parter

Modellen er ifølge Supporters teknisk ansvarlige ikke kun en fordel for kundevirksomheden, men også for medarbejderen og for Supporters selv. Medarbejderen bevarer sit job, og han kommer ind i et miljø, hvor han kan få nye udfordringer og udvikle sig. Supporters får adgang til kvalificerede medarbejdere, hvilket ellers er en stor udfordring i branchen.

”Markedet forandrer sig. Hvis man i de her tider vil rykke som virksomhed, skal man også tænke lidt anderledes. Alle tre parter har en vinding ud af det,” slår Jesper Jønsson fast.

Supporters hovedkvarter ligger i Roskilde. Herfra holder man hjulene i gang i en række små og mellemstore virksomheder over hele landet. Supporters hovedkvarter ligger i Roskilde. Herfra holder man hjulene i gang i en række små og mellemstore virksomheder over hele landet.



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere