Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Bilsalget i Danmark gik cirka 7 % tilbage i 2021 i forhold til året før og totalmarkedet landede på 185.328 biler. Ud af dem var de 19.513 fra Volkswagen. Det placerer mærket på en førsteplads med en markedsandel på 10,4 %.
Volkswagens salg i 2021 var ikke båret frem af en enkelt eller to modeller, succesen er funderet i et bredt modelprogram med stor diversitet i forhold pris, størrelse, biltype og ikke mindst drivlinje-teknologier.
Elbilerne haler ind
Den mest solgte Volkswagen blev en af de velkendte og klassiske modeller. Den populære Polo, der i efteråret 2021 kom i en opdateret version med nyt design og opgraderede assistent- og infotainmentsystemer, blev den mest solgte Volkswagen med et samlet salg på 2.792 eksemplarer.
Selvom det var en klassisk Volkswagen-model med forbrændingsmotor, der blev den mest solgte Volkswagen, blev det samtidig året, hvor mærkets elektriske omstilling tog fart. De danske bilkøbere viste for alvor i 2021, at de er omstillingsparate og klar til at skifte den konventionelle fossilbil ud med en elektrificeret bil.
Mere end 65.000 nye opladelige biler kom ud på de danske veje i 2021 fordelt på 40.464 plug-in-hybridbiler og 24.917 elbiler.
Volkswagen-mærkets omfattende elektriske offensiv slog igennem i 2021 og resulterede i et salg på 5.158 elbiler, og med en markedsandel på 20,7 % blev mærket nummer et i elbilsegmentet. Mere end hver fjerde ny Volkswagen var 100 % elektrisk og e-up!, ID.3 og ID.4 udgjorde tilsammen 26 % af Volkswagen samlede salg i 2021. Volkswagen elektriske succes var især båret frem af ID.4, der blev introduceret i marts 2021. Da året var omme, var der kommet 2.669 eksemplarer af ID.4 ud at køre på de danske veje, som gjorde modellen til den mest solgte elbil i Danmark og den fjerde mest solgte SUV i klassen uanset type drivlinje-teknologi.
ID.3 blev den tredje mest solgte elbil og den femte mest solgte bil uanset drivlinje-teknologi i det, der populært kaldes for Golf-klassen.
ID.-modellerne fik følgeskab af gammel kending – e-up!. Den blev solgt i 747 eksemplarer og bidrog dermed til at gøre Volkswagen til det mest solgte bilmærke inden for elbiler.
Direktør for Volkswagen personbiler, Michael Ebeling, udtaler: ”2021 var ikke noget nemt år, og men vi kommer ud af året med et tilfredsstillende resultat. Volkswagen står samtidig et godt sted i forhold til af accelerere den elektriske omstilling i 2022, hvor ID.-familien til april udvides med den elegante ID.5 coupé-SUV og i efteråret den ikoniske ID.Buzz – en MPV med plads op til 7 personer.”