Microsoft vil købe Activision Blizzard: Et stort boost for Xbox Game Pass-universet

Prisen lyder på knap en halv billion kroner, og med opkøbet vil Microsoft få fingrene i ikoniske spiltitler som Call of Duty, Candy Crush, Warcraft, Diablo, Overwatch og Hearthstone, der vil blive integreret i Xbox Game Pass-universet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Activision Blizzard, Inc. er blandt markedets største indenfor spiludvikling. Det er derfor ikke en ubetydelig handel, der her er tale om.

Købet af Activision Blizzard vil gøre Microsoft til verdens tredjestørste spilvirksomhed, kun overgået af Tencent og Sony.

Prisen er da også til at føle på. 68,7 milliarder dollars har Microsoft smidt på bordet. Det svarer til cirka 450 milliarder danske kroner.

Større spiltitler i Game Pass

Til de penge får producenten nogle af verdens største spiltitlen under vingen. I Activision Blizzards portefølje indgår spilklassikere til konsol, pc og mobil som Warcraft, Diablo, Overwatch, Call of Duty og Candy Crush.

Dem vil Xbox-brugerne få endnu større glæde af end hidtil. Med overtagelsen af Activision Blizzard vil man ikke længere bare kunne købe spillene i Xbox-butikken, de vil også indgå i Game Pass-universet, Microsofts abonnementsbaserede spiltjeneste, som derved får et gevaldigt boost.

[...] "dette opkøb [vil] gøre Game Pass til noget af det mest overbevisende og alsidige spilindhold i branchen", skriver Microsoft i en pressemeddelelse.

Ledelsen fortsætter

Activision Blizzard har studier rundt om i verden med næsten 10.000 ansatte. Med opkøbet vil Microsoft råde over 30 interne spiludviklingsstudier sammen med yderligere udgivelses- og esports-produktionsmuligheder.

Når aftalen er afsluttet, vil Activision Blizzard-virksomheden rapportere til Phil Spencer, CEO for Microsoft Gaming. Bobby Kotick vil dog fortsat fungere som administrerende direktør for Activision Blizzard, og han og hans team vil fortsat arbejde på at styrke virksomhedens kultur og accelerere forretningsvæksten, fortæller Microsoft.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job