Elbilerne tager over: ”Det går markant hurtigere end ventet”

I løbet af det seneste halvår er salget af elbiler for alvor strøget til vejrs – og det går meget hurtigere end forventet. Salget af elbiler har for første gang overhalet salget af dieselbiler, og udviklingen kunne være sket endnu hurtigere, lyder det fra en af Danmarks største bilforhandlere.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Fra første til andet halvår i 2021 steg andelen af solgte elbiler med svimlende 136 procent herhjemme. I første halvår udgjorde elbilerne otte procent af salget, mens de i det sidste halvår udgjorde 20 procent af de solgte nye biler. Og tallet ville formentlig være langt højere, hvis ikke der var mangel på mikrochips og flaskehalse i produktionen.

Hos Nielsen Car Group, der er en af Danmarks største bilkoncerner, som står bag Bjarne Nielsen-forretningerne og Bilernes Hus i Silkeborg, oplever man lige nu en massiv interesse for elbiler. Et godt eksempel på det er bejleren til Årets Bil i Danmark 2022, den elektriske Kia EV6, som netop er blevet introduceret. Her står interesserede danskere i kø for at få en prøvetur.

"I dag er der langt flere kunder, der vil have en elbil, end nogensinde før. Udviklingen er helt, som vi har forventet, men det går markant hurtigere, end vi havde regnet med. Efterspørgslen er nærmest eksploderet de seneste måneder i takt med, at længe ventede nye elbils-modeller er ankommet til Danmark. Paradoksalt nok kan vi slet ikke følge med efterspørgslen, og vi kunne sælge langt flere nye elbiler, hvis vi havde mulighed for at få dem hurtigere fra importørerne," siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.

Elbilen overhaler dieselbilen

I en undersøgelse foretaget i efteråret 2020 af analysefirmaet Nemanalyse blandt 2700 af Nielsen Car Groups kunder svarede 26 procent, at de ville vælge en elbil som deres næste bil, og det stemmer godt overens med den seneste udvikling. Andelen af elbiler udgjorde i årets sidste kvartal 22 procent af det samlede bilsalg, mens dieselbilerne i samme kvartal blot stod for 10 procent.

"Dieselbilerne er så småt på vej til at blive udfaset i den brede befolkning – det er der ikke længere tvivl om. Og det går hurtigere, end de fleste havde forventet. Dieselbilernes CO2-udledning udløser højere afgifter, og samtidig er det begyndt at blive mere besværligt at have en dieselbil, da de store byer – også i Danmark – indfører miljøzoner, som ældre dieselbiler ikke må køre ind i," forklarer Bjarne Nielsen.

Rækkevidden er en dealbreaker

Der findes mange myter om elbiler, som fortsat medvirker til en vis skepsis blandt forbrugerne. Især spørgsmålet om, hvorvidt rækkevidden på elbiler er tilstrækkelig i forhold til kørselsbehovet, er noget af det, der fylder meget hos Nielsen Car Groups kunder. En af dem er Klaus Westeraa, der bor i Karup og pendler til København, og som for nylig har købt en Ford Mustang Mach-E elbil hos Bjarne Nielsen i Ringkøbing.

"Jeg har gennem det seneste år overvejet at skifte min dieselbil ud med en elbil, men indtil for nylig var der – bortset fra Tesla, som jeg synes er for dyr – ikke noget relevant, som havde en ordentlig rækkevidde til mit behov. Jeg pendler mellem Karup og København, og den tur vil jeg kunne køre uden at skulle lade op undervejs, og det kan jeg med den model, jeg har købt," siger Klaus Westeraa.

For bilkoncernen er det ikke nyt, at kunderne stiller mange kritiske spørgsmål med hensyn til både rækkevidde og elbilers reelle miljøvenlighed. Som regel bliver de dog positivt overraskede over svarene. Beregninger fra blandt andre Klimarådet viser, at elbiler allerede efter 25.000 - 50.000 kilometer samlet set er bedre for miljøregnskabet end en sammenlignelig fossilbil. Samtidig viser en stor undersøgelse fra det amerikanske Department of Energy, at elbiler er omkring 40 procent billigere i vedligeholdelsesomkostninger end benzin- og dieselbiler. Disse kendsgerninger sammenholdt med de nye elbilers markant forbedrede rækkevidde og ladetid har skubbet til udviklingen.

"For bare et år siden mødte vi meget større skepsis blandt kunderne over for elbiler. Vi skal ikke længere overbevise kunderne om, at elbilen også er et alternativ. Det sker helt automatisk, siger Kim Kruse," der er afdelingschef hos Bjarne Nielsen i Ringkøbing.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S