Ny teknologi løfter Teams til fjern- og parallelundervisning

Ved hjælp af nye skærme og et videosystem har EUC Syd fået lettere ved at undervise elever digitalt, både når de er på campus og når de modtager fjernundervisning.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Udviklingen af fjern- og parallelundervisning betyder, at langt de fleste undervisningssteder i dag benytter en eller anden form for digital platform, når de underviser, både når alle elever er til stede i klassen, og når de bliver undervist online, fordi de af en eller anden årsag ikke kan deltage fysisk.

Der er sket en rivende, digital udvikling på dette område, og hos uddannelsesinstitutionen EUC Syd har man taget teknologien til sig i en grad, der giver undervisningen et ekstra løft.

Allerede tidligt i pandeminen var EUC Syd ude og hente inspiration til, hvordan fjern- og parallelundervisning kunne finde sted, og Peter Martensen, it-chef hos EUC Syd, havde på et tidligere tidspunkt set en teknologisk løsning, hvor specielle skærme, digitale whiteboards og videosystemer gav helt nye muligheder til at benytte Teams i undervisningen.

Uddannelsesinstitutionen ønskede nye og fleksible muligheder for parallel- og fjernundervisning og generelt at få adgang til et fleksibelt pædagogisk værktøj, der kunne give undervisningen et digitalt løft.

Pædagogisk værktøj

I efteråret 2021 valgte man derfor at implementere et helt nyt undervisningssystem baseret på Microsoft Teams-platformen.

”På EUC-Syd fokuserer vi på at tilbyde elever og kursister de bedste og mest moderne undervisningsfaciliteter. Vi arbejder ud fra et helt klart formuleret fælles didaktisk og pædagogisk grundlag. Et grundlag som blandt andet fokuserer på, at de it-baserede løsninger og redskaber, som vi vælger at implementere, skal understøtte undervisningen og det pædagogiske læringsmiljø,” siger Peter Martensen.

Løsningen består af to videostrømme, som gør det muligt for eleverne samtidig at se og høre både underviseren og indholdet af den skærm, der undervises på. Underviseren kan tilslutte stort set alt det udstyr til skærmen, der pædagogisk giver mening at anvende, som for eksempel dokumentkamera og whiteboard-kamera.

Herved bliver fjernundervisningen af samme kvalitet, som hvis man sad fysisk i lokalet. Løsningen har herudover funktioner, som både kan anvendes virtuelt eller til almindelig klasseundervisning, hvor elever og underviser befinder sig i samme lokale.

For eksempel har Yealink-kameraet, der benyttes i løsningen, tre prædefinerede indstillinger, så underviseren med et tryk kan zoome ind på katederet, whiteboard, flipover eller plancher. Eksempelvis kan der fokuseres på en genstand på katederet, og dermed gøre det muligt for alle elever samtidig at se detaljer på et emne.

Hermed får de studerende en fornemmelse af form og figur, og der spares undervisningstid, da genstanden ikke skal rundsendes. En anden gevinst er, at såvel undervisning som indhold fra skærmen bliver optaget og lagret, hvilket gør det muligt for undervisere og elever at hente og dele tidligere undervisningssessioner for eksempel i forbindelse med repetition før eksamen.

Skal føles som at være der selv

Erfaringen hos EUC Syd har været, at det har vist sig, at når undervisningen bliver optaget, så er eleverne er langt mere ”på”, end de var tidligere. Både lyd og billede er i en kvalitet, der giver en oplevelse af live-undervisning, hvor eleverne føler sig mere involverede og socialiserede i forhold til underviser og de andre elever – præcis den ekstra dimension, som mange netop savner i forbindelse med fjernundervisning.

Løsningen er tilpasset undervisningen og de pædagogiske principper. Den er justeret, så den passer præcis til undervisernes og elevernes behov. Derved har det ikke været nødvendigt at ændre på noget af hensyn til teknikken. Tværtimod åbner teknikken op for, at der tænkes i helt nye baner med hensyn til undervisningen – uanset om man befinder sig i lokalet eller ej.

Fokus på undervisningen – ikke teknikken

”Dette undervisningssystem er skabt ikke alene med fokus på brugernes behov, men også i et meget brugervenligt design. Tanken er, at det skal være hurtigt og nemt for både undervisere og elever at sætte sig ind i systemet og komme i gang helt uden teknisk indsigt – og det synes jeg faktisk er lykkes. Desuden giver det et utal af nye muligheder for alle uddannelsesinstitutioner, der overvejer at nedlægge og/eller flytte studiepladser, fordi samme underviser nu nemt kan undervise flere steder på samme tid,” fortæller Henrik Thomsen fra Avdan, som har brugt sin erfaring fra tidligere ansættelse hos Århus Universitet med teknik som pædagogisk værktøj, til udvikling og implementering af løsningen.

Løsningen teknisk set

Undervisningssystemet er bygget på en Yealink Native Teams Room-platform, og er udstyret med en Prowise touch-skærm, som underviseren skriver eller viser sit undervisningsmateriale på.

Underviseren kan tilslutte stort set alt det udstyr, der pædagogisk giver mening at anvende, for eksempel dokumentkamera, mikroskop og whiteboard-kamera. Ved siden af underviseren er der opsat en projektor, som viser indholdet fra undervisningsskærmen samt yderligere en skærm, som viser de elever og andre undervisningslokaler, der deltager i fjernundervisningen.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Netværksspecialister (flere roller) til opbygning af Forsvaret nye IT-platform

Midtjylland

KMD A/S

AI Engineer

Nordjylland

Lessor Group

Business Analyst for our Danløn Scrum team

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job