Gratis læse-app rulles ud på danske skoler

En ny læseapp målrettet skolebørn tilbydes gratis til landets skoler. Der er allerede stor interesse fra både kommuner og offentlige og private skoler, der ønsker at styrke elevernes læselyst.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Læseappen Pickatale, der i gratisversionen består af over 600 interaktive digitale bøger, er kommet til Danmark med en ny app målrettet skolens indskoling og mellemtrin. Som den eneste i Danmark tilbydes appen i øjeblikket omkostningsfrit til landets offentlige og private skoler.

Pickatale skiller sig ud fra skolernes andre læseapps ved et mere legende læseunivers, der stimulerer læselysten hos skolebørn. Det vurderer Kristina Kristensen, der er konsulent i læseindlæring og stifter af Læsekarrusellen.

– Som noget unikt har Pickatale klikbare illustrationer og billeder, hvor der ved klik dukker ord op på skærmen. Det er med til at motivere børnene til at læse, fordi læsningen bliver sjovere og mere lettilgængelig, siger Kristina Kristensen.

Gratisappen til skoler er intuitivt kategoriseret efter klassetrin og fag, og den består af skønlitterære børnebøger og faktabøger. Bøgerne er også lytbare, hvor ordene lyser og løftes op, når de bliver læst højt.

Behov for øget læselyst

Undersøgelser viser, at børns læselyst er dalet støt gennem de seneste ti år. Det har medført en stor interesse fra skolerne for løsninger, der tager udfordringerne op.

– Vi kan mærke, at de danske kommuner og skoler lytter opmærksomt, når vi er ude at fortælle om vores app. Der er et reelt behov for at hæve læselysten blandt skolebørn, siger Thomas Tegner, der er landechef for Danmark hos Pickatale, og tilføjer:

– Vi lægger stor vægt på nøje at målrette appen til, hvad børnene skal lære i skolen, men for virkelig at få sat gang i læselysten tager vi altid udgangspunkt i, hvad barnet har lyst til. Læseglæde og læring går hånd i hånd og ved at rette fokus mod underholdende og populært indhold, der inviterer til interaktion med barnet, kan vi skabe læseglæde, der øger læsefærdigheden både med hensyn til hastighed og forståelse.

Gode erfaringer fra Norge

Det er Pickatales gode erfaringer i Norge, der har fået den norske virksomhed til at målrette appen mod de danske skoler.

– I øjeblikket har tæt på 100 norske kommuner taget appen til sig med gode tilbagemeldinger, og vi er spændte på, hvordan den vil blive modtaget af de danske. Vi tilbyder appen fuldstændig gratis og uforpligtende, fordi vi gerne vil give skolerne mulighed for at forhåndsteste appen. Ved at evaluere, hvordan appen bruges i forbindelse med undervisningen, sammen med kommunerne vil vi løbende forbedre den, siger Thomas Tegner.

Pickatale vil være til stede på messen Lærfest’22 onsdag den 27. og torsdag den 28. april i Aarhus Congress Center i Aarhus for dem, som er nysgerrige på at vide mere om appen.

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Positiv systemadministrator

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S