Gratis læse-app rulles ud på danske skoler

En ny læseapp målrettet skolebørn tilbydes gratis til landets skoler. Der er allerede stor interesse fra både kommuner og offentlige og private skoler, der ønsker at styrke elevernes læselyst.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Læseappen Pickatale, der i gratisversionen består af over 600 interaktive digitale bøger, er kommet til Danmark med en ny app målrettet skolens indskoling og mellemtrin. Som den eneste i Danmark tilbydes appen i øjeblikket omkostningsfrit til landets offentlige og private skoler.

Pickatale skiller sig ud fra skolernes andre læseapps ved et mere legende læseunivers, der stimulerer læselysten hos skolebørn. Det vurderer Kristina Kristensen, der er konsulent i læseindlæring og stifter af Læsekarrusellen.

– Som noget unikt har Pickatale klikbare illustrationer og billeder, hvor der ved klik dukker ord op på skærmen. Det er med til at motivere børnene til at læse, fordi læsningen bliver sjovere og mere lettilgængelig, siger Kristina Kristensen.

Gratisappen til skoler er intuitivt kategoriseret efter klassetrin og fag, og den består af skønlitterære børnebøger og faktabøger. Bøgerne er også lytbare, hvor ordene lyser og løftes op, når de bliver læst højt.

Behov for øget læselyst

Undersøgelser viser, at børns læselyst er dalet støt gennem de seneste ti år. Det har medført en stor interesse fra skolerne for løsninger, der tager udfordringerne op.

– Vi kan mærke, at de danske kommuner og skoler lytter opmærksomt, når vi er ude at fortælle om vores app. Der er et reelt behov for at hæve læselysten blandt skolebørn, siger Thomas Tegner, der er landechef for Danmark hos Pickatale, og tilføjer:

– Vi lægger stor vægt på nøje at målrette appen til, hvad børnene skal lære i skolen, men for virkelig at få sat gang i læselysten tager vi altid udgangspunkt i, hvad barnet har lyst til. Læseglæde og læring går hånd i hånd og ved at rette fokus mod underholdende og populært indhold, der inviterer til interaktion med barnet, kan vi skabe læseglæde, der øger læsefærdigheden både med hensyn til hastighed og forståelse.

Gode erfaringer fra Norge

Det er Pickatales gode erfaringer i Norge, der har fået den norske virksomhed til at målrette appen mod de danske skoler.

– I øjeblikket har tæt på 100 norske kommuner taget appen til sig med gode tilbagemeldinger, og vi er spændte på, hvordan den vil blive modtaget af de danske. Vi tilbyder appen fuldstændig gratis og uforpligtende, fordi vi gerne vil give skolerne mulighed for at forhåndsteste appen. Ved at evaluere, hvordan appen bruges i forbindelse med undervisningen, sammen med kommunerne vil vi løbende forbedre den, siger Thomas Tegner.

Pickatale vil være til stede på messen Lærfest’22 onsdag den 27. og torsdag den 28. april i Aarhus Congress Center i Aarhus for dem, som er nysgerrige på at vide mere om appen.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil