Nye privatlivsindstillinger i Google Workspace – virksomheder bør tjekke

Der er kommet en række nye funktioner i Google Workspace. Ikke mindst privatlivsindstillingerne bør administratorer og brugere tjekke igennem.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Google er i disse uger på vej med flere opdateringer til arbejdsplatformen Google Workspace. Der er for eksempel nye funktioner på vej til Google Docs, hvor overskrifter, fed, kursiv og gennemstreget tekst samt links automatisk kan konverteres til markdown-noteringer. På den måde kan du som Google Docs-bruger lettere lave strukturerede dokumenter.

Der kommer også en ny bookingside for aftaler, der kan sendes til eksterne partnere, og i Meet får administratoren nu mere kontrol. Det bliver blandt andet muligt centralt at bestemme, om chat, præsentation samt spørgsmål og svar hver især skal være tilgængelige. Det skulle tidligere gøres for hvert eneste opkald.

Brugerne skal selv indstille

Der sker også noget med privatlivsindstillingerne i Google Workspace. Det betyder blandt andet, at alle brugere nu selv skal ind og foretage indstillingerne. Administratoren mister en del rettigheder i samme omgang, og registrering af den enkelte brugers søgehistorik bliver slået til igen – også selvom den var slået fra før.

Så snart opdateringen til Google Workspace er blevet gennemført, vil disse ændringer slå igennem, og det er så op til den enkelte bruger at få justeret privatlivsindstillingerne på ny.

Du kan læse mere om nyhederne i en FAQ fra Google.

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Kromann Reumert

Legal Tech & AI Adoption Specialist

Københavnsområdet

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly