Xiaomi indgår kamera-samarbejde med Leica

Den første smartphone, der er udviklet i fællesskab af de to virksomheder, lanceres i juli i år.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Huawei havde stor succes med deres samarbejde med Leica, som var med til at hæve deres P-serie af mobiler op i den tunge liga af smartphones, takket være kameraer, der på den tid satte barren for, hvad der kunne opnås i en mobiltelefon. Om det var Leicas fortjeneste eller blot snedig kinesisk kameraudvikling er ikke til at sige, men i hvert fald forsøger en anden kinesiske mobilgigant nu at gøre dem kunsten efter.

Vil løfte barren for kameratelefoner

Xiaomi har netop annonceret et stort samarbejde med Leica. Målet at hæve standarden for kameraer i smartphones. I pressemeddelelsen lyder det:

"Xiaomi fokuserer på at skabe den ultimative brugeroplevelse og har altid haft et ønske om at udforske mulighederne for udviklingen af smartphonefotografering. Xiaomi og Leica deler samme mål og idéer og værdsætter hinandens kompetencer og industrier. Dette samarbejde giver et stærkt løft til Xiaomi’s strategi inden for kameratelefoner. Under samarbejdet, fra optisk design til forbedring af æstetik, har begge parter oplevet en fusion, der virkelig giver mening.” udtaler Lei Jun, grundlægger, formand og administrerende direktør for Xiaomi Group.

"Det er en ære at kunne annoncere dette langsigtede strategiske samarbejde med Xiaomi i dag. Leica og Xiaomi er begge globale premiumbrands, og i løbet af denne samarbejdsproces har begge parter succesfuldt arbejdet om at løfte barren for kameratelefoner. ”Vi vil give forbrugerne en kameratelefon, der har enestående billedkvalitet, klassisk Leica æstetik og ubegrænset kreativitet. Sammen skal vi hæve standarden for, hvordan man tager billeder med en smartphone.” tilføjer Matthias Harsch, administrerende direktør af Leica Camera AG.

Det første produkt af samarbejdet kommer vi til at se allerede i juli.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S