Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I løbet af juli får samarbejdsværktøjet Microsoft Teams en helt ny funktion, som vil knytte virksomheder og deres partnere eller kunder tættere til hinanden, oplyser Microsoft.
Teams Connect hedder nyheden, der blev vist i en begrænset preview i marts. Den gør det i korthed muligt at dele kanaler i Microsoft Teams på tværs af flere organisationer.
Med den nye funktion kan folk samarbejde problemfrit i det samme digitale miljø, selvom de for eksempel ikke er ansat i det samme firma. Man kan med andre ord skabe samarbejdskanaler i Teams på en måde, der ikke tidligere har været muligt.
Sådan fungerer det i praksis
Kunder, partnere, leverandører eller andre uden for en organisation kan med Teams Connect udnytte alle de samarbejdsmuligheder, som Microsoft Teams samler: ikke mindst mødefunktionerne, men også chat, samarbejde om apps, deling af dokumenter i realtid osv.
Hvordan kommer Teams Connect til at fungere i praksis? Ifølge Microsoft vil det være sådan, at når du opretter en ny kanal, vil det kunne ske med en ny kanaltype, en delt kanal, hvortil man kan invitere både enkeltpersoner eller hele teams. Det kan være fra så mange eksterne organisationer, som har behov for.
Den inviterende organisation kan samtidig kontrollere, i hvilket omfang interne og eksterne brugere får adgang til data og information gennem Teams Connect.
Microsoft vil også løbende styrke Teams-platformen ved at inkorporere flere tredjeparts-apps, således at Teams efterhånden bliver til et samarbejdsværktøj, hvor man kan ordne en lang række opgaver i en gruppe, hvad enten den udelukkende består af en organisations egne medarbejder eller også omfatter personer fra andre virksomheder, institutioner eller branchefællesskaber.