De unge er klar til en fremtid i virtuelle verdener

Mere end hver tredje ung mellem 18-29 år ser virtuelle verdener som en del af deres fremtid. Det viser Samsungs nye rapport Digital Close Contact.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Forestil dig en virtuel verden, hvor du kan shoppe mad og tøj, investere i kunst, købe ejendom, tage på ture, gå til koncerter, se film og måske endda tage på ferier. Du oplever alt dette gennem din personlige avatar, en slags digital repræsentation af dig selv i et metavers. Er der noget, der vækker din nysgerrighed?

Metaverse er et af de nyeste buzzwords i teknologiverdenen. Der synes at være konsensus og overbevisning blandt verdens virksomhedsgiganter, modehuse og teknologivirksomheder om, at metaverse er et af de kommende store teknologiskift. Og der investeres mange penge i ikke at komme bagud.

Ifølge Samsungs seneste rapport Digital Close Contact – Danskernes syn på metaverser er særligt de unge tiltrukket af metaverserne. Over en tredjedel (36%) af de unge mellem 18-29 år er i nogen grad eller i høj grad interesserede i at bruge tid i en virtuel verden i fremtiden.

Nysgerrige op mulighederne

”De unge finder størst potentiale i metavers og fremtiden for udviklingen af virtuelle universer. De er flasket op med teknologi og har et andet syn på det end den ældre generation, som er lidt mere afvisende. Ofte er det den yngre generation, som er med til at udbrede ny teknologi og gøre den mere mainstream til resten af befolkningen. Så derfor er det fedt at se, at de unge tager imod og er nysgerrige på metaverser og mulighederne, det åbner for,” siger Claus Holm, landechef for Samsung Danmark.

Investeringer i metavers er ikke kun fremtidssnak. Blandt unge mellem 18-29 år svarer knap en femtedel (18%), at de kunne forstille sig at investere i indretning, tøj, kunst, husdyr mm., hvis det ikke er for dyrt. Når de bliver bedt om at prioritere, svarer en femtedel (20%), at de helst vil investere i boliger i metavers. Herefter kommer rejser, event-billetter og tøj.

De gamle gider ikke

Men de ældre generationer deler ikke de unges interesse. Mere end halvdelen mellem 50-64 år (54%) svarer, at de slet ikke er interesserede i at bruge tid i virtuelle universer. Dertil svarer 82% i samme aldersgruppe, at de ikke er villige til at investere i metaverser.

”Min oplevelse er, at uvished om, hvordan nye teknologier kommer til at spille ind i hverdagen, gør os ekstra opmærksomme. Men efterhånden som man får mulighed for at udforske og prøve kræfter med nye teknologier, spredes interessen,” siger Claus Holm, landechef for Samsung Danmark.

Om rapporten

Rapporten Digital Close Contact er lavet af Samsung Electronics Nordic for at lære og forstå danskernes vidensniveau og interesse for nye teknologier og sikkerhed. Rapporten er baseret på en landsrepræsentativ undersøgelse sammen med analyser fra lokale eksperter inden for de relevante fagområder. Digital Close Contact-rapporten udgives i tre dele. Første del handler om NFT, anden del om Metaverse og tredje og sidste del handler om digital sikkerhed.

Politiets Efterretningstjeneste

Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

Københavnsområdet

Lessor Group

Business Analyst for our Danløn Scrum team

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job