Nyt VR-headset skal trække virksomheder ind i metaverset

Et nyt Virtual reality-headset fra Lenovo skal gøre det lettere for virksomheder at udnytte de muligheder, som det hypede metavers kan give dem.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Virksomheder bruger i stigende grad den kunstige virkelighed i deres dagligdag – det være sig lige fra distancearbejde, hvor medarbejderne kan få en tilnærmelse til fysisk tilstedeværelse og til 3D-design, der genstande kan betragtes, som stod de lige foran beskueren.

Det ønsker Lenovo at understøtte med det nye virtual reality-headset ThinkReality VRX. Producenten oplyser i en pressemeddelelse, at headsettet er udviklet for at understøtte virksomheders brug af metavers-teknologien i dagligdagen.

Lenovo forklarer videre, at virksomheder allerede i dag kan træne medarbejdere fire gange hurtigere med virtual reality end med traditionel klasseundervisning, og at de, ifølge tal fra EnterpriseApps Today, på den måde kan reducere risikoen for skader på arbejdspladsen med op til 43 procent.

Samtidig oplever virksomheder, at deres medarbejdere er op til 275 procent sikrere i at bruge deres nyerhvervede færdigheder efter VR-træning end efter traditionel undervisning. Det viser tal fra PwC’s rapport VR Soft Skills Training Efficacy Study fra 2020.

Nvidias cloud-teknologi

VR-headsettet fra Lenovo arbejder med objekter, der har enten tre eller seks frihedsgrader, og det kan fungere enten som en stand-alone-enhed eller forbundet til en pc.

Samtidig kan ThinkReality VRX bruges sammen med Nvidias CloudXR-teknologien, så meget intensive renderingsopgaver kan flyttes væk fra den lokale arbejdsstation og op i skyen.

Det er udstyret med fire frontmonterede kameraer der, ifølge Lenovo, giver det 6DoF-tracking, fuldt farvespektrum og høj opløsning, hvilket samlet gør brugeren i stand til at arbejde uforstyrret og effektivt.

Sikkerhed på højt niveau

For at sikre, at headsettet kan bruges af så mange virksomheder som muligt, er det understøttet af en række tjenester, lige fra konsulent- og indholdsskaber-tjenester til cloududrulning og kundesupport.

Lenovo lover desuden, at VR-løsningen understøtter sikkerhed på højeste niveau, så de ikke kan true forsyningskæden og produktionen.

Lenovo forventer dog ikke, at virksomheden skal bygge metaverset alene, eller at andre vil gøre det for dem. Derfor ønsker selskabet at samarbejde så bredt som muligt for at sikre udbredelsen af VR til virksomheder.

Virksomheder kan selv udvikle direkte til ThinkReality VRX gennem Snapdragon Spaces XR Development Platform og dens OpenXR-baserede SDK.

Headsettet kommer på markedet i slutningen af året til visse partnere, og resten af markederne får glæde af det til næste år. Lenovo oplyser dog intet om prisen.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S