Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Omfavn medarbejdercentreret HR-teknologi, før dine konkurrenter gør det

Klumme: I en tid, hvor digital omstilling er blevet reglen frem for undtagelsen, bør især HR-afdelinger hoppe med på bølgen, lyder det fra Harshvendra Soin, global HR-chef hos Tech Mahindra.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Verden forandrer sig i et hastigt tempo, og organisationer på tværs af brancher er nødt til at tilpasse sig de store digitale transformationer.

Det gælder især HR-afdelinger, der har den svære opgave at skulle investere i mennesker, løfte virksomhedskulturen samt tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere.

Det er opgaver, der selvfølgelig kræver stærke menneskelige kompetencer, men også bør understøttes af medarbejdercentreret teknologi, der giver HR-afdelinger verden over en hjælpende hånd til at nå deres mål.

I den forbindelse identificerer jeg fire måder, medarbejdercentreret teknologi kan hjælpe HR-afdelingen i den moderne virksomhed.

Fokus på medarbejderoplevelsen

Medarbejderne er virksomhedens hjerte, og deres forventninger til arbejdspladsen har ændret sig markant efter pandemien.

Det betyder, at virksomheder risikerer at falde bagud, hvis de ikke zoomer ind på medarbejderoplevelsen.

I en Gartner-undersøgelse fra 2022, hvor man har adspurgt 850 HR-ledere fra 60 forskellige lande, er denne tendens tydelig. Ifølge undersøgelsen er forbedringen af medarbejderoplevelsen en topprioritet for godt halvdelen (47 procent) af alle HR-lederne – og her spiller medarbejdercentreret teknologi en nøglerolle.

For eksempel kan teknologi som sundheds- og trivselsapps give virksomheden indblik i medarbejdernes fysiske og mentale velbefindende gennem anonymiserede data.

Adskillige undersøgelser viser i den forbindelse, at organisationer, der fokuserer på at løfte medarbejderoplevelsen, genererer et større økonomisk overskud end dem, der ikke gør.

Så den er god nok: Glade medarbejdere giver en bedre bundlinje.

Teknologibåren rekruttering

Med stigende konkurrence om de bedste talenter bliver det fremover nødvendigt at etablere effektive, teknologibaserede ansættelsessystemer. Fremover vil eksempelvis AI-drevne dataanalyser vinde terræn i HR-kredse og blive afgørende i fremtidens rekrutteringsprocesser.

Med dedikeret teknologi til rekrutteringsindsatsen kan HR-professionelle nemlig få værdifulde indsigter og data om potentielle kandidater, som selv erfarne mavefornemmelser ikke har en chance for at finde frem til.

Og den her slags HR-værktøjer kommer med al sandsynlighed til at fungere som indledende screening i rekrutteringsprocessen og kan spare både tid og ressourcer.

Opkvalificering af medarbejderne

Teknologier udvikler sig så hurtigt i dag, at de kompetencer, der efterspørges nu, i mange brancher allerede er forældede om fem år.

Derfor er det ekstra vigtigt for HR-afdelingen at opkvalificere arbejdsstyrken og sikre, at medarbejderne har præcis de færdigheder, der skal til for at imødekomme morgendagens kundebehov.

Selvom tekniske færdigheder er vigtige, vil evner inden for samarbejde og lederskab være endnu vigtigere i fremtiden. Gennem strategiske uddannelsesprogrammer, der er tilpasset den enkelte medarbejder, kan organisationer sikre, at deres ansatte er rustet til både nutidens krav og fremtidens udfordringer.

Fremtiden er mangfoldig

Mangfoldighed, inklusion og ligestilling er nøgleprioriteter for HR-afdelinger verden over.

Det kommer nok ikke som en overraskelse. Det spændende her er, at det skal forblive et fokusområde.

For ud over at det er det rigtige at gøre rent menneskeligt har mangfoldighed og diversitet også en positiv effekt på bundlinjen. Ifølge flere undersøgelser er der en forbindelse mellem en virksomheds mangfoldighed og dens omsætningsevne. Det gælder både når vi snakker om kønsdiversitet og etnisk mangfoldighed.

Her kan teknologi igen spille en vigtig rolle: Fx kan medarbejder-dashboards, software til rekruttering og online kurser hjælpe med at identificere og tackle fordomme samt skabe en mere inkluderende arbejdsplads, hvor alle medarbejdere føler sig trygge og værdsatte.

Der er altså flere gode grunde til, at virksomheder bør kaste sig ud i HR-teknologi, der placerer ikke bare medarbejderen, men mennesket, i centrum. Ved at integrere medarbejdercentrere teknologier som disse kan HR-afdelinger skabe langsigtede og bæredygtige personalestrategier. Det vil ikke kun hjælpe dem med at tackle udfordringer i dag, men også gøde jorden til succes i morgen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.