Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Sådan ensretter algoritmerne vores smag

Verden over bliver musik, Instagram-posts, TikTok-videoer og såmænd endda caféer mere og mere ens – for skaberne gør bare det, der giver de bedste resultater online.

Da Maude Varnæs for første gang gik op for at lægge sig for over 45 år siden (ja, tiden flyver!) kunne man være ret sikker på, at samtalen i kantinen dagen efter handlede om seneste afsnit af Matador.

Sådan var det i mange år; den fælles referenceramme blev dikteret af, hvad der blev sendt i tv og radio, stod i avisen eller fandt sted i lokalsamfundet.

Det gjorde internettet op med.

Pludselig blev vores opmærksomhed spredt for alle vinde i takt med, at vi hver især blev bombarderet med en masse nye og alsidige indtryk, der gav os endnu bedre mulighed for at udvikle vores unikke smag og verdensbillede – mens den fælles referenceramme blev udvandet eller næsten helt forsvandt.

Mange tænker, at det også er sådan i dag. Men det passer faktisk ikke helt. For algoritmerne er stille og roligt ved endnu engang at ensrette vores præferencer.

Det er blandt budskaberne i bogen ”Filterworld: How Algorithms Flattened Culture” af Kyle Chayka, der til daglig skriver for magasinet The New Yorker.

Så hvis du synes, at alt fra musik og tv-serier til influencernes Instagramposts og såmænd også caféindretning i stigende grad begynder at minde lovligt meget om hinanden, så er det ikke spor tilfældigt, påpeger Chayka.

For både de kreative kræfter, restauratører og alle mulige andre gør det, der på den ene eller anden måde batter på bundlinjen.

Hvilket altså i stigende grad er synonym med, hvad der slår bedst ud på de algoritmer, der agerer digitale ”gatekeepers” på Instagram, Spotify, Netflix, Tripadvisor og alle de andre tjenester.

Men det er ikke det hele.

For algoritmerne er også med til – som talrige forskningsresultater efterhånden har godtgjort – at forme eller forstærke vores politiske holdninger. Ligesom det heller ikke er tilfældigt, hvilke personer, vi ser mest til på de sociale medier, vi hver især anvender.

Så selv om algoritmerne altså ikke decideret har amputeret vores frie vilje, så har de i dag så stor en indflydelse på hvilke indtryk vi eksponeres for, at de som minimum er med til at forme vores præferencer.

Så, hvem ved? Måske ender vi en dag alle sammen igen med at se den samme serie nogenlunde samtidig igen. Men så har vi da i det mindste noget at tale om over frokostbordet.

I dette interview kan du høre forfatteren uddybe nogle af pointerne i Filterworld.