Nyt million-underskud til e-Boks

For fjerde år i træk har e-Boks tabt millioner. Selskabet mistede ni millioner kroner i 2005 og har nu i alt kostet de tre ejere 56 millioner kroner siden etableringen i 2001.

For fjerde år i træk buldrer pengene ud af kassen på selskabet bag den elektroniske rudekuvert, e-Boks.

Selskabet fik i sit fjerde fulde regnskabsår et underskud på ni millioner kroner ud af en omsætning på 14 millioner kroner, viser regnskabet fra e-Boks-medejeren, Post Danmark.

Det betyder, at e-Boks i hele sin godt fire-årige levetid har tabt samlet 56 millioner kroner.

Selskabet ejes ligeligt af Post Danmark, PBS og KMD, der dermed hver har tabt et pænt million-beløb på den elektroniske postboks.

Pæn fremgang på brugersiden

De store tab kommer, selv om e-Boks gennem alle årene har oplevet en pæn fremgang på brugersiden, mens det har været lidt mindre på leverandør-siden, selv om mange myndigheder og banker har taget den elektroniske postboks til sig.

Som et nyt tiltag indførte selskabet i begyndelsen af denne uge en betalingstjeneste, hvor brugerne mod betaling kan købe ekstra plads, så boksen kan bruges som en egentlig dokument-mappe.

Samtidig har selskabet fra november 2005 håndteret lønsedler og årsopgørelser fra omkring 165.000 statsansatte, efter selskabet i august 2005 vandt opgaven foran TDC, WM-data og Traen.

Den ordre vil sikre en positiv effekt på selskabets 2006-regnskab, mener administrerende direktør i e-Boks, Henrik Andersen.

Han forventer, at 2006 i det hele taget rent økonomisk bliver et vendepunkt for e-Boks.

Balance i 2006

- Det tager tid at få opbygget den nødvendige infrastruktur, men nu er den på plads. Samtidig er vi kommet op på 815.000 brugere og flere end 550 afsendere. Vi forventer, at det betyder, at regnskabet kommer til at balancere i 2006, siger Henrik Andersen.

Han tilføjer, at der i årets to første måneder har været balance i regnskabet.

E-boks blev lanceret i 2001 og ejes i dag af Post Danmark, PBS og KMD, som hver står bag en tredjedel af selskabet.

E-boks tjener penge på, at virksomhederne betaler et mindre beløb for hvert udsendt elektronisk brev. Det kræver, at mange brugere modtager mange breve.

Henrik Andersen understreger, at det også fremover vil være gratis for brugerne at benytte standardfunktionerne i e-Boks.

Indtægterne skal hentes fra afsenderne og fra brugernes tilkøb af tjenester.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere