Den europæiske musikbranches chefer mener, at salget af net-musik vil forøges, hvis man vælger at droppe DRM-beskyttelsen (digital rights management) på den digitale musik, der sælges via nettet.
Det viser en ny undersøgelse, som analysehuset Jupiter Research har foretaget
Musikbranchen er enig med Jobs
Hackere har angrebet DRM-bsekyttelsen i årevis, og nu får de lyssky personer hjælp fra den europæiske musikbranche i kampen mod DRM.
Den mest markante udmelding i debatten kom 6. februar, hvor Apples topchef, Steve Jobs, i et åbent brev skrev, at tiden er ved at være moden til at man skrotter digital rights management-systemet.
Han begrundede udmeldingen med, at DRM aldrig har forhindret pirateri og næppe kommer til det i fremtiden.
Respondenterne i Jupiter's undersøgelse European Music Executive Survey, 2007 afslører, at denne holdning også deles af musikindustrien.
Analysefirmaet har spurgt til problemstillingen blandt medarbejderne i både store og i uafhængige selskaber, digitale butikker og andre repræsentanter i den europæiske musikindustri.
Den danske holdning er flere steder på linje med konklusionen i European Music Executive Survey, 2007.
"Vi ser gerne en lempelse på området. Det vil give kunden en bedre købsoplevelse, og derved vil kunstnerne sælge mere. Samtidig vil det mindske pirateriet," lyder det fra Søren Madsen, der er digitalansvarlig i Playground Music og desuden sidder i IFPI's digitale udvalg.
62 procent er imod DRM
Blandt de adspurgte mente 62 procent, at det ville gavne musiksalget, hvis man droppede DRM og 54 procent sagde, at de benyttede DRM-begrænsninger er for restriktiv.
På et spørgsmål om hvorvidt DRM er essentiel for online-salget svarede 56 procent, at de var uenige i denne påstand.
Kun 11 procent mente, at det ville skade musiksalget, hvis man helt fjernede DRM-restriktionerne.
Når man køber et stykke musik på internettet, er nummeret af og til spærret, så det ikke kan kopieres. Det skyldes et kopispærringssystem, som kaldes Digital Rights Management.
Systemet fastlåser det downloadede stykke musik til det hardware, der downloades til, så det ikke kan overføres til andre typer afspillere.
Har man først downloadet et stykke musik til sin pc, forhindrer DRM, at man afspiller det fra eksempelvis sin mp3-afspiller eller fra en anden computer.
Tvinges til at fjerne DRM
Mens brugerne begrunder modstanden mod DRM med, at det gør afspilningen besværlig, siger store dele af musikindustrien, at de er utilfredse med, at Apple dominerer markedet for online musik så markant.
Musikbranchens udmelding hænger godt sammen med flere europæiske landes holdning til DRM-begrænsningerne på musik.
I Frankrig har man eksempelvis tvunget Apple og Microsoft til at fjerne DRM fra musik købt på internettet, da man har vurderet, at DRM er konkurrenceforvridende, fordi brugeren fastlåses til et bestemt stykke hardware.
En lov tvinger online-musikudbyderne til at bruge en anden type kopibeskyttelse, der gør det muligt frit at kopiere downloadet materiale til en hvilket som helst type hardware.
I Danmark ser pladebranchen positivt på de nye franske regler. Her mener man, at det kun er rimeligt, at forbrugerne kan høre deres musik på flere slags afspillere, når de har købt den.
Brancheorganisationen giver grønt lys
Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI tror således på, at en fjernelse af kopispærringen vil medføre et øget musiksalg på nettet. Også KODA er positive over for fjernelsen af DRM.
"Det er tvingende nødvendigt, at branchen formår at udvikle sig og følge med teknologisk. Dette skal ske ved at gøre det let og smidigt at købe musik lovligt på nettet og ikke ved at mistænkeliggøre den lovlige forbruger," siger juridisk konsulent Lise Ryberg Hoffmann fra KODA's Medieafdeling.
KODA stiller da heller ingen krav om anvendelse af DRM i sine aftaler med musikudbydere og agter heller ikke at gøre dette fremover.
KODA er en forkortelse for Komponistrettigheder i Danmark og foreningen repræsenterer danske og internationale ophavsrettigheder for komponister, sangskrivere og musikforlag, når musik spilles offentligt.