Artikel top billede

Tele2 klar til retssag i Pirate Bay-sag

Sagen om spærring af Pirate Bay rækker videre end den enkelte sag, mener Tele2. Næste skridt kan derfor være en justifikationssag, hvor det juridiske grundlag efterprøves.

Selv om Tele2 umiddelbart har efterlevet fogedrettens nylige kendelse om, at teleselskabet skal lukke for adgangen til Pirate Bay, mener teleselskabet ikke, at det er en hensigtsmæssig udvikling, at selskabet på den måde bliver inddraget i sager om eventuelt ulovligt indhold på hjemmesider, som det ikke har kontrol eller indflydelse på.

"Man kunne jo forestille sig, at der langsomt kommer til at ske en glidning," siger Nicholai Pfeiffer, regulatorisk chef hos Tele2 til Computerworld.

Det sker med henvisning til, at internetbrugere i fremtiden kan blive begrænset i deres adgang til lovligt indhold på nettet.

Anliggende mellem parterne

Han mener, at et sådan anliggende bør afklares direkte mellem de pågældende parter, i dette tilfælde altså IFPI og Pirate Bay.

"Der er jo stærke interesser på begge sider. Det er uhensigtsmæssigt, at vi bliver pålagt at håndhæve en enkelt parts interesse over for en anden, og at vi skal sidde og vurdere, om det er noget, vi skal gå videre med eller ej," siger Nicholai Pfeiffer.

Tele2 mener, at der er behov for en nærmere juridisk afklaring i sagen.

Derfor kan konsekvensen blive, at Tele2 går videre med sagen i en såkaldt justifikationssag, hvor det juridiske grundlag for fogedrettens dom bliver uddybet.

Møde med branchen

Først vil Tele2 dog høre den øvrige telebranches synspunkter.

Det skal ske på et møde med andre aktører fra Telekommunikationsindustrien i næste uge.

"Vi tager en drøftelse med den øvrige branche i begyndelsen af næste uge, hvor vi vil høre, hvad de andre teleselskaber har at sige. Det er i alles interesse at få skabt klarhed," siger Nicholai Pfeiffer.

Nicholai Pfeiffer understreger dog, at en fortsættelse af sagen ikke vil være udtryk for, at Tele2 vælger side i sagen, men at kendelsen giver anledning til principielle overvejelser, der rækker videre end den enkelte sag.

"Lige nu har vi en kendelse i fogedretten, men alt andet lige er sagen måske ikke blevet behandlet i alle nuancer. En kendelse i fogedretten er jo en umiddelbar stillingtagen til sagen. Når du kører en formel sag, går der et større juridisk apparat i gang, hvor man får vendt hver en juridisk sten. Der er nok behov for en nærmere afklaring på området," siger Nicholai Pfeiffer.

Mødes ikke med Pirate Bay

Pirate Bay har tidligere forsøgt at få sat et møde i stand med Tele2 for at få dem til at gå videre med sagen.

Til det siger Nicholai Pfeiffer:

"Vi er udmærket opmærksomme på, at både IFPI og Pirate Bay har nogle synspunkter, men det er ikke drivende for vores interesse i at få afklaret det her spørgsmål. Så vi tager ikke møder med de respektive interesser, fordi vi ikke ønsker på nogen måde at vælge side i den her sag," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere