It uden bøvl.
Det er det hellige mantra, når både større og mindre it-virksomheder skal sælge begrebet software as a service (SaaS) til sine kunder.
De store it-analysehuse IDC og Gartner forventer begge, at software via et netkabel for alvor vil få sit gennembrud i år. Gartner peger på, at den gennemsnitlige årlige vækstrate for SaaS vil ligge på 22,1 – eller mere end det dobbelte af det det totale marked for virksomhedssoftware.
Og den udvikling har virkelige gødet interessen hos flere danske software-leverandører.
"SaaS gør software plus service til en ressource på linje med vand og elektricitet. Man benytter applikationer over nettet, fordi det er muligt og i de fleste tilfælde bedst kan betale sig for mindre virksomheder," lyder lovordene fra administrerende direktør Vibeke D. Hansen fra hosting-selskabet DIR, der udbyder software- og storageløsninger.
De store driver udviklingen
SaaS går i al sin enkelthed ud på, at højere båndbredder og billigere storage har banet vejen for it-virksomheder til at udleje software over nettet frem for at sælge software-licenser, der typisk gælder for et år eller længere.
I praksis betyder det, at softwaren og storage er hostet på eksterne servere frem for en virksomhed har applikationerne liggende på egne servere – og SaaS-kunderne ikke er bundet af længerevarende licenser, men derimod betaler en månedlig leje.
DIR har over 3.000 kunder, hvoraf mange kombinerer traditionel hosting med web-baserede applikationer fra DIR's leverandører, der inkluderer helt store spillere som IBM og Microsoft, hvor man eksempelvis kan leje sig ind på en Microsoft Exchange-mailserver.
De store spillere legitimerer markedet
Begge de multi-nationale selskaber har i lighed med en lang række af andre it-virksomheder som Oracle og Maconomy rettet blikket mod at levere SaaS til virksomheder med mindre end 500 medarbejdere.
Senest har Microsofts direktør Steve Ballmer luftet planer om at bygge over 20 enorme cloud-datacentre, hvorfra Microsoft kan udleje software-løsninger direkte til slutbrugere i mellemstore virksomheder eller partnere, der skal fungere som mellemled i form af rådgivning og support.
Legitimering af markedet
Den udvikling kommer ifølge Vibeke D. Hansen danske SaaS-virksomheder til gode.
"De store it-virksomheders satsning på SaaS er et kæmpemæssigt gennembrud, der legitimerer hele markedet. Nu bliver forhandlerne tvunget til at forholde sig til udlejning af applikationer frem for salg af licenser," siger hun.
I samme åndedrag påpeger hun, at selvom softwaren kommer fra servere uden for en virksomheds bygning, er der ikke nogen problemer med at lokke kunder i SaaS-butikken.
"Det virker som om, folk er holdt op med at stille spørgsmål om, hvor softwaren kommer fra, så længe det virker og der er professionel support. Derfor tror jeg, at salget af software-licenser til virksomheder med mindre end 50 ansatte snart er en saga blot," forklarer Vibeke D. Hansen til Computerworld.
Fleksibelt for mindre virksomheder
Det oftest gentagede argument i denne sammenhæng er prisen. Ved køb af software er der et engangs-beløb og løbende licenser, der skal betales.
For mindre virksomheder uden de store rabat-ordninger betyder det eksempelvis, at de hænger på software-licenser i et eller flere år, selvom virksomheden i mellemtiden er tvunget til at skære i antallet af medarbejdere.
SaaS-løsningen er i mange tilfælde mere dynamisk, da virksomheden lejer enkelte applikationer eller en alt-i-en-ydelse med flere web-baserede programmer og storage på månedlig basis. Der vil dog efter omkring to år ske en prisudligning, hvor man har betalt det samme i leje, som softwaren koster at købe.
De store bliver på licensen
På den mere negative side kræver benyttelsen af SaaS, at ens computer konstant er forbundet til internettet.
Det betyder, at en medarbejder ikke kan sidde og arbejde lokalt på en computer hjemme eller på farten. Derudover kan en virksomhed ikke tilgå sine applikationer, hvis netforbindelsen er røget – enten lokalt i firmaet, hos hosting-selskabet eller et sted mellem de to punkter.
Et andet, større problem er den såkaldte single-tenant-arkitektur (enkelt-lejer arkitektur).
SaaS-kunden lejer typisk et stykke software per medarbejder frem for at dele softwaren i en multi-tenant-arkitektur (multi-lejere arkitektur), hvor virksomhedens medarbejdere kan dele sin lejede software og dermed spare betydelige summer hos sit hosting-selskab.
Flere SaaS-udbydere kigger dog efterhånden på multi-tenant-muligheden.
For store virksomheder vil ulemper som disse sammenholdt med ønsket om den totale kontrol over sine it-ressourcer givetvis fastholde dem til licens-strukturen lidt endnu. Det skyldes dels deres store rabatter via sine storkøb, og dels at de store virksomheder kan administrere sin egen komplekse it-infrastruktur ned til mindste detalje ved at holde serverne i eget hus.
Åbenhed er påkrævet
Åbenhed er påkrævet
Når flere mindre danske virksomheder orienterer sig mod SaaS-markedet er det helt afgørende, at de forskellige web-baserede applikationer kan benyttes i samspil med andre programmer.
Det skyldes, at en virksomhed kan leje programmer fra to forskellige udviklings-firmaer og samtidigt ønsker en let overførsel af data fra den ene applikation til den anden.
Grundlaget for denne integration af data afhænger af, at virksomhederne lægger XML-dokumentation for et enkelt produkt - som eksempelvis et økonomi-system - ud på hjemmesiden, så andre virksomheder kan programmere op mod det.
"Det ligger i selve SaaS-tankegangen, at man åbner sig. Ved offentliggørelsen af XML-dokumentationen giver man så at sige en brugergrænseflade til andre virksomheder," forklarer udviklingsansvarlig Jakob Mikkelsen fra det mindre udviklingsfirma Timelog, der leverer software-løsninger via SaaS.
Timelogs hovedprodukt er et projektstyringsværktøj, hvor kunderne blandt andet kan styre tid, projektudvikling og faktureringsfunktioner i egne projekter. Men der er ikke indbygget et økonomi-styringssystem i værktøjet.
Andre selskaber med økonomi-systemer kan dog finde Timelogs XML-dokumentation på firmaets hjemmeside og derigennem sørge for at, at økonomisystemet bliver integreret med projektstyringsværktøjet.
På den måde er rammerne åbne for, at de fleste udviklingshuse både kan udbyde sin software via udlejning over nettet og få dem til at spille sammen med andre selskabers produkter.
"Men der er ligger stadig en stor mental og forretningsmæssig udfordring hos forhandler-leddet i at udleje software frem for at sælge licenser. Det samme gør sig indtil videre gældende ude hos slutbrugerne," afslutter Vibeke D. Hansen.
Læs mere om SaaS i fredagens trykte udgave af Computerworld