Artikel top billede

Her er din største udfordring som leder

Ledere skal acceptere forandring som en permanent tilstand.

Computerworld News Service: IBM har ønsket at identificere de største udfordringer, virksomheder og virksomhedsledere vil støde på i fremtiden.

Det netop offentliggjorte resultat er baseret på interviews med 1.130 virksomhedsledere fra 40 forskellige lande, og fordeler sig over 32 forskellige industrier - inklusive 69 direktører fra Australien og New Zealand.

Undersøgelsen afslører en udbredt bekymring blandt virksomhedslederne om, hvorvidt de overhovedet er i stand til at absorbere og håndtere forandring.

Derudover er lederne også meget bekymrede over den voksende kløft, som adskiller vindere og tabere på det globale marked.

Overraskende nok er der et stort antal ledere, der ser forandring som en mulighed for at skabe konkurrence-fordele.

83 procent af de tilspurgte virksomhedsledere svarer, at de forventer omfattende forandringer i en nær fremtid, en stigning fra 28 procent på kun to år.

Samtidig mener størstedelen af lederne, at deres evne til at håndtere forandring udvikler sig på et langt lavere niveau.

Nye typer kunder er ved at opstå

Respondenterne påpeger især deres egen kundekreds som kilde til de mest vigtige forandringer, der skal håndteres i fremtiden.

To nye typer af kunder er ved at opstå, og disse nye kundegrupper kræver langt mere af virksomheden end de konventionelle klienter.

Undersøgelsen navngiuver disse nye kundegrupper som 'informations-rovdyret', og den 'socialt-orienterede' kunde.

Af alle de 'trends', som undersøgelsen belyser, er ændringerne, som disse to nye grupper fører med sig, de største.

Nye kunde-typer stiller klare krav

'Informations-rovdyret' kræver alle typer af information af virksomheden og bekendtgør ofte sin holdning til produkt og virksomhed globalt ved hjælp af internettet.

Disse to nye kundegrupper bliver i studiet beskrevet som 'producenter af underholdning og annoncering for deres ligemænd', og de kræver fleksibilitet, imødekommenhed og hurtig reaktionsevne af de virksomheder de handler med.

Selv om disse kunder er mere krævende, ser størstedelen af virksomhedslederne dem ikke som en trussel, men snarere som en mulighed for differentiation baseret på at imødekomme disse gruppers høje krav og dermed kapitalisere på de nye markedsmuligheder, der opstår.

I gennemsnit planlægger de adspurgte ledere at investere ekstra 22 procent indenfor de næste tre år for at imødekomme disse mere sofistikerede og krævende kundegrupper.

Ledere af virksomheder med høj vækst i indtjeningen indikerer, at investeringer rettet imod 'informations-rovdyrene' vil stige med 36 procent over de næste tre år.

Majoriteten af disse nye investeringer vil være dedikeret til nye operationelle evner, der forbedrer samarbejde og produkt-innovation og orienterer sig mod gennemskuelighed og sigter på specifikke markeds-segmenter.

Undersøgelsen viser, at effekten af 'informations-rovdyret', påvirker alle nye investeringer på et globalt plan.

Respondenterne er også meget enige om, at der er sket en betydelig stigning i kundernes forventninger, når det drejer sig om virksomhedernes sociale ansvar, og at dette vil spille en betydelig rolle når man skelner imellem virksomheder i fremtiden.

Undersøgelsen viser også, at kunder ofte 'flokkes' om organisationers sociale profil, inklusiv, men ikke begrænset til, hvilke 'grønne' initiativer organisationen tager. Samtidig viser undersøgelsen et støt stigende krav til socialt-orienterede produkter, services samt 'supply-chains'.

Respondenterne mener , at selv om kunderne altid har bekymret sig om samfundsmæssige emner, er det først nu, at disse bekymringer kommer til udtryk igennem handling, eftersom den mere bevidste kunde evaluerer virksomhedernes profil, før de tager en beslutning om at købe.

For bedre at forstå og nå den socialt-orienterede kunde, planlægger gennemsnittet af de adspurgte virksomhedsledere at forhøje deres investeringer på området med 25 procent over de næste tre år.

Den permanente tilstand

IBM's Ginny Rometty siger at 'morgendagens virksomhed' accepterer forandring som en permanent tilstand i organisationen.

"De ledere, som demonstrerer evner til at håndtere store forandringer, kan slå konkurrenterne af banen ved at nå de nye kundegrupper," siger Rometty.

Ifølge Matt English fra IBM stemmer de globale observationer i studiet overens med trends på de lokale markeder.

Han påpeger, at kløften skabt af forandring er ligeså dyb lokal som globalt, og at det er et 'wake-up call' til mange virksomheder.

Undersøgelsen viser, at der er et akut behov for at lederne skærper virksomhedernes evne til at håndtere forandring, og der er samtidig et stort pres på virksomhedslederne og deres evne til at håndtere forandring effektivt.

Der er dog forskel på, hvordan lederne ser på de kræfter, der påtvinger ændringer lokalt i relation til de globale resultater af studiet. De adspurgte ledere fra Australien og New Zealand ffremhæver, at individuelle færdigheder er den største eksterne kraft, der vil forme virksomhedernes kommende investeringer og muligheder.

"Vi fandt også frem til at lokale ledere ser virksomhedens sociale ansvar som en central vækstmulighed, og de planlægger at øge virksomhedernes fokus og investeringer på området dramatisk," siger English.

Global integration var et andet vigtigt punkt som studiet fandt frem til, og et fundamentalt skift i forventninger på området fra de mere krævende kunder, er umiddelbart en faktum ifølge studiet. Den forøgede købekraft hos de mere krævende kunder, medfører store ændringer i mange virksomhedsmodeller på et globalt plan.

Oversat af Jimmie Gustafsson




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere