Artikel top billede

Claus Bobjerg Juul er skuffet over landsrettens dom, som han nu håber at få omstødt af Højesteret. "Dommerne har glemt at tage en masse ting med i dommen," siger han.

Fagforbund anker jobkartel-dom til Højesteret

Prosa og Claus Bobjerg Juul tabte i dag til IBM i sagen om de hemmelige jobkarteller. Derfor skal sagen nu i Højesteret.

Det var en skuffet Claus Bobjerg Juul, der i dag kommenterede sit nederlag i Østre Landsret i sagen mod IBM, som han mener, har lavet hemmelige jobklausuler, der begrænser it-ansattes muligheder for at få nye jobs.

"Jeg er da dybt skuffet over, at vi ikke vandt, men det er nu engang omstændighederne," siger han.

Med dommen mener Claus Bobjerg Juul, at retstilstanden for it-ansatte er sendt ud på et sidespor.

"I princippet betyder sagen, at alle er bange for at røre ved alle. Det er grunden til, man kan opleve at få et afslag på job. Hvis alle de store spillere indgår aftaler, så er der ikke mulighed for at finde nye jobs, fordi alle vil være bange for at ansætte alle. Så stort er it-jobmarkedet alligevel ikke i Danmark," siger han.

Sagen skal i Højesteret

Og blandt andet det forhold mener Claus Bobjerg Juul ikke, at dommerne har forstået.

"Dommerne har glemt at tage en masse ting med i dommen. Der er mange væsentlige ting, der blev fremlagt, som af en eller anden grund mangler i selve dommen. For mig at se ligner det, at dommerne ikke har forstået den store sammenhæng," siger han.

Derfor har Claus Bobjerg Juul nu sammen med Prosa, der fører sagen på hans vegne, besluttet at anke sagen til Højesteret.

I Prosa ærgrer forbundssekretær Hanne Lykke Jespersen sig over nederlaget.

"Vi synes, det er utrolig ærgerligt, at Landsretten har syntes, at den ansatte alene skal bære hele bevisbyrden, selvom det er modparten, der har adgang til beviserne," siger hun med henvisning til IBM.

Hun mener, Landsretten har undladt at tage stilling til centrale emner i sagen.

"Når man ser dommen, ser den rigtig ud, fordi den udelader alle de forklaringer, der taler til vores fordel. Det er noget af en anklage, men det er faktisk rigtigt," siger Hanne Lykke Jespersen.

IBM stillede forhindringer i vejen

Også Claus Bobjerg Juul mener, at IBM har forsøgt at stille forhindringer i vejen, fordi firmaet har nægtet at fremlægge afgørende kontrakter.

"IBM har hele tiden stillet en masse forhindringer i vejen. De har ikke prøvet at modargumentere, de har bare sat blokeringer op," siger han.

Hos IBM er reaktionen imidlertid kortfattet, men positiv.

"Vi er tilfredse med afgørelsen. Vi vil nu bruge tid på at studere dommen og har derfor på nuværende tidspunkt ikke flere kommentarer til afgørelsen," siger Louise Neel Høyer, presseansvarlig hos IBM.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere