Artikel top billede

EMC byder milliarder i rå budkrig om Data Domain

EMC vil have fat i Data Domain og byder et højt kontantbeløb foran næsen på rivalen NetApps, der også har indgivet bud på selskabet. "Hvorfor har I ikke spurgt os," lyder det fra topchef Joe Tucci.

Computerworld News Service: EMC har mandag forsøgt at afværge NetApps opkøb af data-deduplikerings-leverandøren Data Domain ved at byde omkring 1,8 milliarder dollar eller næsten 9,5 milliarder kroner sammenlignet med NetApps bud 20. maj på 1,5 milliarder dollar eller 7,9 milliarder kroner.

Den dominerende storage-leverandør EMC planlægger at kombinere Data Domains data-deduplikerings-teknologi med dens egen for at udvide på det voksende marked for data-deduplikering, som er en arkiverings-teknologi, der sletter uhensigtsmæssige kopier af data for at udnytte lager-kapaciteten mere effektivt.

EMC tilbød at give 30 dollar eller 158 kroner per aktie for Data Domain fra selskabets eksisterende kassebeholdning.

EMC vil drive den opkøbte virksomhed som en separat division og øge investeringerne i forskning og udvikling, oplyser bestyrelsesformand og koncernchef for EMC, Joe Tucci, i et telefonmøde om budet.

"Dette opkøb handler om at accelerere væksten," siger Tucci.

Salget vil gå op, op, op

EMC tror på at kunne øge Data Domains omsætningsvækst og forventer, at den samlede omsætning fra Data Domains produkter, EMC's egen Disk Library 4000 og backup-produkterne fra Avamar, i 2010 vil overstige en milliard dollar, hvilket i dagens kurs er omkring 5,3 milliarder kroner.

Data Domains data-deduplikerings-produkter er verdens bedste til deduplikering i backup-målet, hvor dataene ligger efter backup, mener Tucci.

Disse produkter komplementerer EMC's egne data-deduplikerings-produkter, som er de bedste ved kilden, hvor dataene forberedes, før de sendes til en backup-platform, siger han.

Kilde-deduplikation kan hjælpe store virksomheder til at spare på netværkskapaciteten mellem et afdelingskontor og et centralt datacenter, mens mål-deduplikation tilbyder større fleksibilitet, i forhold til hvornår og hvordan den udføres.

Hvorfor har I ikke spurgt os?

I et brev til Data Domain, som EMC har offentliggjort, skriver Tucci, at hans virksomhed er skuffet over ikke at have fået en chance for at diskutere en aftale, før NetApps bud blev offentliggjort, "i særlig grad fordi jeg mener, at I burde havde været klar over vores interesse," skriver han.

Da budet fra EMC er et rent kontantbud i modsætning til NetApps bud bestående af både aktier og kontanter, giver det Data Domains aktionærer en større vished om værdien, står der i brevet.

EMC har i nogen tid været interesseret i Data Domain, fortæller Tucci under telefonmødet.

EMC kunne godt selv opbygge de kapaciteter, som Data Domain har, men et opkøb gør det muligt at få dem hurtigere på markeder, siger han.

På grund af vilkår i den forestående aftale med NetApp, har det ikke for nyligt været muligt for EMC at tale med Data Domain, siger Tucci, som dog udtrykker tillid til, at det vil lykkes EMC at vinde handlen.

"Når de lærer os at kende, vil retorikken træde i baggrunden, og substansen træde frem i stedet," siger Tucci.

Data Domain afviser at kommentere på EMC's bud. NetApp svarede ikke umiddelbart på en anmodning om kommentarer.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere