It-Akademiet: Krisen kradser stadig. Hvordan bør du som it-chef tackle den?
Direktør Per Andersen fra IDC lister 10 gode råd. Flere af dem drejer sig om, hvor du kan hente effektiviseringer og gavne din organisation på bundlinjen.
Fokus skal først og fremmest være på dine business cases.
"Men husk, at en positiv business case ikke er nok i stramme tider, og at en business case ikke er målet, kun et middel," siger Per Andersen.
Direktøren forklarer, at der også skal prioriteres mellem de positive business cases. Herunder hvilke risici, der følger med hver præsenteret case.
Og så skal business casen bruges som en del af projektplanen undervejs og ikke gemmes væk på en hylde.
It-chefen har i krisetider generelt en stor opgave og ansvar for hele organisationen, forklarer Per Andersen.
"Du skal derfor som it-chef hjælpe forretningen med dets projekter til forbedring af dets processer. Hvad enten det tager form af BPM (business process management, red.), Lean eller god gammeldags rationalisering," siger han.
Muligheder for besparelser
Blandt de ting, it-chefen bør overveje, er outsourcing eller offshore-løsninger.
"Tænk på outsourcing som en mulighed til at nedbringe omkostninger - men lad være med at gøre det til et enten eller," siger Per Andersen og henviser til, at det er muligt at outsource mindre områder af opgaveporteføljen.
Hans råd omkring offshore-løsninger er at bruge partnere, der har prøvet det før, ellers går gevinsten op i røg, lyder vurderingen fra direktøren fra IDC.
Endelig peger Per Andersen på, at hvis der er behov for at rulle nye løsninger ud hurtigt uden store opstartopkostninger, så skal man overveje at købe dem "som en service".
Han forklarer, at fordelen ved SaaS (software as a service, red.) blandt andet er, at der ikke er nogle store initielle udgifter til anskaffelser, at udgiften spredes over brugsperioden, og at der afregnes efter faktisk anvendelse.
Endelig mener Per Andersen også, at it-chefen bør overveje at se på virtualisering og konsolidering af instrastrukturen.
"Det er ikke alene godt for den grønne profil, men også for bundlinjen," siger han og peger på, at det skyldes blandt andet skyldes lavere udgifter til hardware gennem bedre brug af det eksisterende udstyr, der også typisk resulterer i lavere elforbrug.
De 10 gode råd
1. Få styr på din it-governance
Dermed bliver dine it-investeringer transparente og prioriterede.
2. Fokuser på business cases
Men husk altså at en positiv business case ikke er nok i stramme tider.
3. Hjælp forretningen
Du bør hjælpe forretningen med deres projekter til forbedring af deres processer.
4. Få styr på virksomhedens information
Det er afgørende for virksomhedens strategier, at der er styr på informationen og brugen af den.
5. Overvej outsourcing
Se det som en mulighed til at nedbringe omkostninger og husk, at det kan laves på udvalgte områder.
6. Offshore er også en mulighed
Brug partnere, der har prøvet det før, ellers kan gevinsten gå tabt.
7. Køb som "en service"
Hvis du har behov for at rulle nye løsninger ud hurtigt uden store opstartsomkostninger, kan du med fordel købe det "som en service".
8. Se på virtualisering og konsolidering.
Det er ifølge Per Andersen ikke alene godt for den grønne profil, men også for bundlinjen.
9. Indfør bedre styringsværktøjer
Du kan skabe bedre balance mellem driftsomkostningerne og nye investeringer ved at indføre bedre styringsværktøjer, der giver overblik.
10. Brug din sunde fornuft.
I virkeligheden er den sunde fornuft mere end nogensinde vigtig i krisetider. Fokuser på det, der under alle omstændigheder giver god mening, lyder det fra Per Andersen.