Du bliver nødt til at lære krise-kommunikation

Klumme: Vi er på vej til igen at introducere den sårbarhed i it, som vi ellers har bevæget os væk fra i 25 år.

Artikel top billede

Jeg tilhører en generation, der kan huske, da vi fik pc'en, og det var den nye dreng i kvarteret. Dengang snakkede vi om, hvordan man fik en bedre resp
onstid på sine applikationer - og man var ikke hele tiden afhængig af, om de centrale systemer nu var "oppe og køre" (altså på den gode måde).

I dag er der en voldsom centralisering inden for it.

Det er igen blevet stuerent at snakke om at køre det hele på centrale maskiner, og klienterne skal helst være så tynde som muligt.

Det nedbringer omkostninger til administration og hardware, og har i øvrigt en masse andre fordele.

Op i skyen med det hele

Næste skridt er at køre det hele i skyen.

En højst besynderlig betegnelse, for i virkelighedens verden kører det på mega-maskiner i mega-maskinstuer, lavet af metal og mursten. Kald det lige "sky" en gang mere!

Resultaterne af denne centralisering har vi allerede set: Overskrifter om store nedbrud af it-systemer, der efterlader kunderne hjælpeløse som strandede hvaler på en strand (uden sammenligning i øvrigt).

Så bliver det pludselig til en katastrofe

Nu er det jo ikke fordi, at it hidtil har virket perfekt. Og nogle gange har min pc såmænd heller ikke virket, og jeg har måttet leve uden i et stykke tid.

Som da jeg hældte et helt glas mælk ned i min bærbare.

Men det er lige som ved flyuheld: Når ulykken har et omfang, hvor den rammer en hel masse personer på én gang, bliver det pludselig meget synligt og får karakter af "katastrofe".

Dét er den nye sårbarhed, vi er i gang med at indføre gennem de store maskinstuer.

Noget, som vi ellers lykkeligt havde glemt alt om. Indtil den dag, hvor ingen kunne bruge sit Dankort - eller ingen varer kunne blive kørt rundt i Danmark.

Vi kommer til at se mere af 'shit happens'

Selvfølgelig har leverandørerne gjort meget for at sikre, at systemerne er dublerede, alternative strømkilder osv. osv.

Faktisk meget imponerende, hvis man ser nærmere på det. Men virkeligheden viser, at ting altid kan gå galt (hvilket ikke er det samme som, at ting altid går galt).

Selv den mest sikre plan har sine huller. "Shit happens," som man siger. Og det kommer vi til at se mere af fremover.

Så det må stadig være en opgave for leverandørerne af datakraft (tænk sig, hvordan gamle udtryk kommer på mode igen) at sikre, at systemerne er så sikrede som muligt.

Kunderne bestemmer

Det er i sidste ende kunderne, der bestemmer, hvor sikre de skal være. For det koster penge, og det er der kun kunderne til at betale.

Samtidig skal leverandørerne være forberedte på, at det kan gå galt.

Det hedder beredskabsplan, selvfølgelig. Men det hedder i høj grad også krisekommunikation. Hvordan sikres, at de rigtige interessenter bliver orienteret på den rigtige måde.

Og endnu mere vigtigt, hvordan sikres en god kommunikation til den brede offentlighed. Her kan man måske lære en del fra flybranchen eller andre brancher, der er vant til at håndtere kriser.

Det er en ny disciplin for datacenter-leverandører. De har tidligere fokuseret på de tekniske sider af nedbrud. Fremover kommer de til at lære - og desværre praktisere - meget mere inden for disciplinen krisekommunikation.

Per Andersen er administrerende direktør for analysehuset IDC Nordic og Benelux.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird