Af Daniel Bergsagel, IDG Online
Terra køber Lycos. Lycos køber Spray. Kun hvis den første handel mellem det spanske telefonselskab Terra og den amerikanske Internetportal Lycos godkendes i EU, kan det nye portalsamarbejde mellem svenske Spray og Lycos overleve. Det skriver analyseinstituttet Forrester Research i en kommentar til den nyligt indgåede handel mellem de to portalvirksomheder.
Lycos og Spray har ikke selv pengene til at vinde konkurrencen på portalmarkedet mellem pengestærke virksomheder som Yahoo, T-Online eller franske Wanadoo (Mobilix). Pengene har Terra til gengæld, men idet opkøbet endnu ikke er godkendt af EU´s konkurrencemyndighed, hersker der stadig en vis tvivl om Lycos/Sprays finansielle opbakning.
Forrester peger på, at Lycos´ mindre regionale Internetopkøb har været meget spredt i Europa og trænger til at blive samlet, hvis det skal lykkes at markedsføre virksomheden.
Selskabet ejer nu så forskellige Internetsites som italienske Clarence, tyske Comundo og Tripod, danske Jubii og svenske Spray. Sammen med det oprindeligt amerikanske Lycos har alle meget forskelligt fokus og et meget forskelligt publikum. Forrester foreslår, at Lycos samler sine aktiviteter og skaber tre virksomheder. En til portaler, en til Internetudbydere og en til e-handel.
Udfordrer konkurrenter
Til gengæld mener Forrester, at Terras køb af Spray set ud fra en geografisk tilstedeværelse er stærk og udfordrer de fire største konkurrenter i Europa:
- Tyske T-Online, der er Europas største Internetudbyder, er meget svag i England. Forrester foreslår, at T-Online skynder sig at købe et selskab i pengemangel som eksempelvis Freeserve eller LineOne.
- Franske Wanadoo er svag i både England og i Tyskland. Indkøbssedlen er den samme som hos T-Online. Forrester foreslår dog, at Wanadoo for at styrke sine tyske tilstedeværelse køber WEB.DE.
- AOL har ikke slået igennem syd for alperne. AOL skal alliere sig med italienske KataWeb og købe sig til aftaler og partnerskaber i Spanien. Forrester foreslår, at AOL indgår samarbejde med stærke offlineselskaber som avisen El Pais.
- Yahoo er det eneste selskab, der kan tage det lidt roligt. Selskabet er meget veletableret over hele Europa. Det kan til gengæld vise sig at være Yahoos akilleshæl. Forrester forudser, at EU vil regulere Yahoos dominans inden for udbud af Internettjenester i de mange europæiske lande, hvor virksomheden er etableret.