Af Sylvia Blazejowski, Computerworld Online
Det daglige indkøb af fødevarer er i dag forbundet med et stort energiforbrug. Varerne skal nemlig transporteres mellem lager, butik og kundernes private hjem. E-handel kan imidlertid sænke dette forbrug af energi betydeligt.
Det er en af konklusionerne i den svenske undersøgelse "IT, Mat og miljö ? en miljökonsekvensanalyse av elektronisk handel av dagligvarer" fra Lunds Universitet.
Rapporten understøtter dermed de forudsigelser, som forsker Niels Kornum fra Handelshøjskolen i København for tre uger siden præsenterede for Computerworld Online. Han forudsagde, at fremtidig e-handel nedbringer energiforbruget, fordi dagligvarerne bliver leveret direkte til forbrugernes dørtrin. Også fordi den enkelte forbruger lader privatbilen stå.
Den svenske rapport påpeger, at svenskerne i dag bruger lige så meget energi ved selv at hente kød, mælk og brød til hjemmet som lastbiler, tog og færger bruger på at transportere selvsamme dagligvarer ud til forretningerne. Undersøgelsens formål er derfor at analysere hvilke konsekvenser, det får for miljøet, når 10, 25 og 50 procent af den totale omsætning af fødevarer i Sverige foregår via e-handel.
30 indkøbsture per varevogn
I dag er distributionsmodellen for den svenske e-handel, at fødevarerne bliver leveret direkte hjem til forbrugerne. Normalt anvendes en varevogn, der rummer 25-30 varebestillinger. En typisk distributionsrute er mellem 50 til 90 kilometer lang.
Med disse faktorer in mente konkluderer rapporten følgende:
Hvis e-handelen erstatter 10 procent af de traditionelle indkøb, falder energiforbruget med fem til syv procent alt efter rutens længde. Hvis andelen er 25 procent, daler forbruget med 13-18 procent, mens det falder 26-36 procent, hvis andelen er 50 procent.
Rapporten påpeger, at selvom den tilbagelagte rute er forholdsvis lang, mindskes energiforbruget stadig. Først når varebilen kører mere end 185 kilometer, svarer det sig bedre at lade forbrugerne hente deres dagligvarer i butikkerne selv.
Grundlaget for beregningerne er, at den gennemsnitlige indkøbsmængde er 3,5 gange større end i traditionel handel. Undersøgelsen tager kun højde for e-handel med dagligvarer og kun inden for Sveriges grænser.