Af Kim Elmose
Det burde være indlysende, at en e-handelssite skal være let at overskue og fokusere på det indhold, som webstedet tilbyder. Men sådan er det desværre langt fra.
Tendensen går mod mere reklame-overplastrede sites, mener Mark Hurst, som der siden 1997 har drevet konsulentfirmaet Creative Good, der rådgiver virksomheder om opbygning af et brugervenligt webdesign. Han var taler på årets Reboot i Øksnehallen.
- Det vælter ud med reklamer, pop-up vinduer, onlineundersøgelser og hvem-er-vi-bokse, mens selve indholdet på siden kun udgør en lille del. Websteder bliver fremstillet af marketingsfolk, snarere end designere, der husker på kunden, siger han til Computerworld Online.
Han kan godt forstå, hvorfor det er blevet sådan ? mange onlinevirksomheders trængte økonomiske situation taget i betragtning, men det gør det ikke mindre problematisk.
- Virksomhederne bruger rask væk hundredevis af millioner af dollars på off-line reklamer i håbet om at lokke folk hen til deres site, men kun få millioner på at finde ud af, hvordan det skal designes ordentligt. Resultatet er, at folk klikker sig hen til sitet, hvor de mødes af et uoverskueligt rod ? og løber skrigende bort, forklarer han.
Der mangler kort sagt en skvæt af sund fornuft, lyder hans diagnose. Og sund fornuft er at spørge kunderne, hvad de lægger vægt på, når de besøger en side. Enkelt ? men noget, der sjældent sker, ifølge den amerikanske konsulent.
Brug kundens synsvinkel
Mark Hursts erfaring siger ham, at websteder oftest er opbygget ud fra virksomhedens synsvinkel. Den fokuserer måske på at have de nyeste produkter liggende på forsiden, uanset hvilken type det er, frem for snarere at have en klar opdeling på siden. For en pc-producent eksempelvis med blot to indgange - bærbare og stationære computere, da det er det, som kunden kommer efter.
Firma-synsvinklen kommer også frem, når en virksomhed placerer en oversigt over sine medarbejdere på sitet. Det er oftest blot virksomhedens organisationsdiagram, der er kopieret ind på webstedet.
- Problemet er, at hvis kunden har et spørgsmål til et produkt, så skal han vide, hvilken afdeling produktet hører under. Dér siger jeg, hvorfor dog ikke tegne diagrammet efter produkterne. Folk gider ikke foretage 25 klik for at nå frem til den ønskede person. De er ligeglade med organisationen ? de er interesseret i et produkt, forklarer Mark Hurst.
Det eneste fremskridt, der er sket i løbet af de seneste fire ? fem år, er ifølge ham, at siderne ikke bliver overhældt med flash og stribevis af plug-ins, som det på et tidspunkt var på mode. Samtidig er designerne blevet bedre til at bruge grafik til at løfte siderne.
Desværre sidder marketing for tungt på ryggen af dem ? og de skal væk, hvis ikke kunderne skal blive trætte af websiderne, lyder rådet fra Mark Hurst.
Relevante links
Creative Good
Mark Hursts weblog - goodexperience