Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Marketing besætter webdesign

Websteder bliver overplastret af reklamer, virksomhedsgejl og pop up vinduer, så kunden løber skrigende bort. Marketingsfolk har overtaget webdesign, advarer Mark Hurst (billedet), ekspert i brugervenlige websider.

Af Kim Elmose

Det burde være indlysende, at en e-handelssite skal være let at overskue og fokusere på det indhold, som webstedet tilbyder. Men sådan er det desværre langt fra.

Tendensen går mod mere reklame-overplastrede sites, mener Mark Hurst, som der siden 1997 har drevet konsulentfirmaet Creative Good, der rådgiver virksomheder om opbygning af et brugervenligt webdesign. Han var taler på årets Reboot i Øksnehallen.

- Det vælter ud med reklamer, pop-up vinduer, onlineundersøgelser og hvem-er-vi-bokse, mens selve indholdet på siden kun udgør en lille del. Websteder bliver fremstillet af marketingsfolk, snarere end designere, der husker på kunden, siger han til Computerworld Online.

Han kan godt forstå, hvorfor det er blevet sådan ? mange onlinevirksomheders trængte økonomiske situation taget i betragtning, men det gør det ikke mindre problematisk.

- Virksomhederne bruger rask væk hundredevis af millioner af dollars på off-line reklamer i håbet om at lokke folk hen til deres site, men kun få millioner på at finde ud af, hvordan det skal designes ordentligt. Resultatet er, at folk klikker sig hen til sitet, hvor de mødes af et uoverskueligt rod ? og løber skrigende bort, forklarer han.

Der mangler kort sagt en skvæt af sund fornuft, lyder hans diagnose. Og sund fornuft er at spørge kunderne, hvad de lægger vægt på, når de besøger en side. Enkelt ? men noget, der sjældent sker, ifølge den amerikanske konsulent.

Brug kundens synsvinkel
Mark Hursts erfaring siger ham, at websteder oftest er opbygget ud fra virksomhedens synsvinkel. Den fokuserer måske på at have de nyeste produkter liggende på forsiden, uanset hvilken type det er, frem for snarere at have en klar opdeling på siden. For en pc-producent eksempelvis med blot to indgange - bærbare og stationære computere, da det er det, som kunden kommer efter.

Firma-synsvinklen kommer også frem, når en virksomhed placerer en oversigt over sine medarbejdere på sitet. Det er oftest blot virksomhedens organisationsdiagram, der er kopieret ind på webstedet.

- Problemet er, at hvis kunden har et spørgsmål til et produkt, så skal han vide, hvilken afdeling produktet hører under. Dér siger jeg, hvorfor dog ikke tegne diagrammet efter produkterne. Folk gider ikke foretage 25 klik for at nå frem til den ønskede person. De er ligeglade med organisationen ? de er interesseret i et produkt, forklarer Mark Hurst.

Det eneste fremskridt, der er sket i løbet af de seneste fire ? fem år, er ifølge ham, at siderne ikke bliver overhældt med flash og stribevis af plug-ins, som det på et tidspunkt var på mode. Samtidig er designerne blevet bedre til at bruge grafik til at løfte siderne.

Desværre sidder marketing for tungt på ryggen af dem ? og de skal væk, hvis ikke kunderne skal blive trætte af websiderne, lyder rådet fra Mark Hurst.

Relevante links
Creative Good
Mark Hursts weblog - goodexperience




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere