Flotte plasmabilleder

Det er befriende, at Hitachi ikke forfalder til at tro, at når kunderne har tømt bankboksen for at få råd til et nyt tv, så vil de partout også have hele farveladelageret fra Rød Stue kastet i hovedet med det samme.

Flotte plasmabilleder

Hitachi har netop sendt sin nye serie HD Ready plasmaskærme på markedet, og vi har her fat i 42"-udgaven, der benytter producentens eget toppanel i opløsningen 1.080×1.024.

Hermed kan fjernsynet ikke vise eksempelvis HD-formatet 720p i al sin magt og vælde – det havde krævet 1.280×720 pixels. Men for et plasma-tv i denne prisklasse er opløsningen i den absolut acceptable ende.

I forrige plasmageneration flirtede Hitachi med aftagelige højttalere, hvilket er praktisk for de kunder, der alligevel bruger deres surroundanlæg som lydgiver, og derfor foretrækker fjernsynspanelet så råt som muligt.

I denne omgang har producenten imidlertid indbygget højttalerpanelerne igen. Og når det nu skal være, er lyden bestemt heller ikke skidt, hvilket en halv snes separate højttalerenheder og den indbyggede subwoofer sikrer.

Under almindelig tv-kigning slog undertegnede eksempelvis ikke stuens højttaleranlæg til en eneste gang i testperioden. Fjernsynets lyd var fuldt tilstrækkelig til at gengive stereo, mens man naturligvis gerne vil have surroundsættet på banen, når der er DTS eller Dolby Digital på dvd-skiven.

Motoriserede billeder

Af andre designmæssige finesser skal nævnes motordrejesokkelen. Det er en fin detalje, man godt kunne blive forfalden til. Uagtet at den naturligvis er komplet overflødig og blot tjener til at gøre seerens rumpe endnu større, fordi man amputerer endnu en grund til at rejse sig fra sofaen.

Fjernbetjeningen indeholder næsten alle de funktioner, man kan ønske sig. Blandt andet giver en række genvejstaster let adgang til skift mellem forskellige billedkilder.

Dog savnes knapper til lyn­justering af basale billedindstillinger som lysstyrke og kontrast med videre, så her må man ind i menuen. Den er til gengæld velprioriteret, overskuelig og dansk.

Billedkvaliteten er i klassens gode ende. Først og fremmest bider man mærke i, at farverne i fjernsynets basisindstilling er afdæmpede i retning af det neutrale. Man kan naturligvis skrue op for blusset, hvis man vil.

Men det er befriende, at Hitachi ikke forfalder til at tro, at når kunderne har tømt bankboksen for at få råd til et nyt tv, så vil de partout også have hele farveladelageret fra Rød Stue kastet i hovedet med det samme.

Styr på nålestriberne

Desuden skal nævnes, at fjernsynets 3D kam-filter gør et godt stykke arbejde. Det ses ved, at der ikke er blot den mindste ansats til flimmer og "regnbuer" i fintmønstrede prøvebilleder eller ved optagelser af folk i nålestribede jakkesæt.

Det pudsige er, at da Philips for nylig sendte sin nye plasmageneration på markedet, anvendte man nøjagtig dette 42" Hitachi-panel i en af topmodellerne.

Men hvor Philips-fjernsynet har massive problemer med netop interferensflimmer, så håndterer det til gengæld panorering langt bedre end Hitachi-fjernsynet.

Dette sidespring skal blot understrege, at identiske paneler langt fra er nogen garanti for ens billedvisning. Styrings­elektronik- og software spiller også en særdeles væsentlig rolle, og her er der – på godt og ondt – tydeligvis meget stor forskel på, hvordan Philips og Hitachi har indrettet deres respektive tv-modeller.

Tilbage til Hitachi-tv’et skal bemærkes en tendens til intern refleksion mellem billedpanelet og fjernsynets frontglas.

Det betyder intet, hvis man sidder foran eller 10-15 grader til en af siderne. Men sidder man meget længere til højre eller venstre, står underteksterne dobbelt.
Til gengæld kan man glæde sig over både digital og analog tuner, hvor især sidstnævnte gør sit arbejde rigtig godt og hurtigt.

Dette er blot endnu et element i et ualmindeligt velfungerende plasma-tv, der – den høje pris til trods – faktisk er pengene værd.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S