Avatar billede lstevns Mester
20. september 2016 - 09:40 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Formel - Fraktil - definere område med kriterier

Hej!

Jeg skal lave en max og minimums løn (fraktil), jeg har en kolonne med lønsummer. Men der skal kun beregnes max og minimumsløn af de som er for et specifikt område.

Data er flere områder samlet som er defineret, men jeg skal have max og minimum af det ene og det andet område osv, ikke samlet.

Hvordan kan jeg få formlen til at tage hensyn til det kriterier og give mig max og minimum af det ene område fx.

Håber mit spørgsmål giver mening?

/lstevns
Avatar billede supertekst Ekspert
20. september 2016 - 10:56 #1
Kunne du evt upload data eller tilsvarende eksempel?
Avatar billede anedi Ekspert
20. september 2016 - 11:01 #2
Jeg er lidt i tvivl om, hvordan du har bygget arket op.

Men hvis du har en kolonne (A) med alle dine lønsummer og en kolonne (B) med hvilket område lønsummen hører til kan du lave en sum for hvert område med en matrixformel som denne eksempelvis:
=maks(hvis(B1:B100="Område";A1:A100;""))
Husk det er en matrixformel, så den skal evalueres ved at holde Shift+Ctrl nede inden du trykker enter.

I stedet for "Område" kan du pege på en celle, hvor områdenavnet fremgår.
Kan laves ligeledes for min-værdien.

Vh
Anedi
Avatar billede lstevns Mester
20. september 2016 - 11:14 #3
Den virker desværre ikke:

{=MAKS(HVIS(B:B="Område";A:A;0))}

Hvad mon der går galt??
Avatar billede anedi Ekspert
20. september 2016 - 11:50 #4
Hmm, den ser umiddelbart "rigtig" ud, så ved ikke hvad der går galt. Har du mulighed for at uploade et eksempel på dine data, så er det nemmere at se hvor den eventuelt fejler.

Vh
Anedi
Avatar billede lstevns Mester
20. september 2016 - 13:02 #5
Den virker når jeg laver et fiktivt data sæt i maksimum men ikke minimum. Hvordan uploader jeg en fil her?
Avatar billede anedi Ekspert
20. september 2016 - 13:05 #6
Kan uploades til dropbox eksempelvis med henvisning herind.

Prøv at udskifte det sidste nul (0) med "", så kan det være den virker med min også.

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
20. september 2016 - 13:07 #7
Hvis Excel opfatter dine værdier som tekst og ikke tal, er det ikke sikkert den har mulighed for at regne på tallene.
Prøv at skrive 1 i en celle -> kopier denne celle -> marker hele kolonne A (den med lønsummer) - Højreklik -> Indsæt special -> Vælg multiplicer.

Løser det udfordringen i det rigtige ark?

Vh
Anedi
Avatar billede lstevns Mester
20. september 2016 - 13:35 #8
Det virker tak :-) meget stor hjælp
Avatar billede anedi Ekspert
20. september 2016 - 14:29 #9
Det var godt det lykkedes.

Vh
Anedi