Avatar billede pwn Forsker
12. maj 2017 - 10:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Inputskema i Excel

Er der nogen der har et hint til, hvordan man laver en input-boks (fx til en adresseliste) i Excel således, at de indtastede data bliver overført til den næste tomme række i en Excel-mappe?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
12. maj 2017 - 10:55 #1
Vba Userform

Jan
Avatar billede pwn Forsker
12. maj 2017 - 11:01 #2
Tænkte mere på om der var en funktion som i Access - har aldrig arbejdet med Vba.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
12. maj 2017 - 11:05 #3
Næ, i Excel laver man den selv i VBA. Er ikke så svært som det lyder. Det er lækert hvis man bruger tiden på at lave det.

Jan
Avatar billede store-morten Ekspert
15. maj 2017 - 20:30 #4
Jo da, Excel har da egen formularværktøj.

Indtast data ved hjælp af en simpel formular

Excels skjulte formular-funktion laver automatisk en dataindtastningsskabelon til din tabel.

Indtastning af en masse data rundt omkring i en stor tabel kan være ret udmattende; ofte er det lettere at indtaste dataene i en formular.

Tidligere versioner af Excel havde et handy formularværktøj, og det værktøj er stadig tilgængeligt, men du finder det ikke i båndet.

For at gøre det lettere at finde kan du tilføje det til Excels værktøjsliste Hurtig Adgang: Klik "Filer" > "Indstillinger" > "Værktøjslinjen Hurtig Adgang".

I "Vælg kommandoer fra:" vælg "Kommandoer, der ikke er på båndet" og rul så ned og klik på "Formular..." Klik "Tilføj >>" for at tilføje værktøjet til værktøjslinjen Hurtig Adgang.

For at bruge formularen skal du klikke et sted inde i tabellen og klik så på "Formular"-knappen for at se dialogvinduet.

Formularoverskriften er arkets navn, og formularen indeholder bokse, hvor du kan se de nuværende formulardata og tilføje nye data.

For at tilføje ny data skal du klikke på "Ny" og indtaste dataene i de relevante tekstbokse.

For at se formulardataene skal du trykke på "Find forrige" eller "Find næste", og så kan du gå gennem dataene en række af gangen.

For at gå ud af formularen skal du trykke på "Luk".
Avatar billede pwn Forsker
15. maj 2017 - 20:45 #5
Fantastisk, den prøver jeg :-) - og til Jan; jeg har kikket lidt på VBA og det vil jeg dyrke lidt mere, så også tak til dig, det kan helt sikkert bruges.
Avatar billede store-morten Ekspert
15. maj 2017 - 20:46 #6
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. maj 2017 - 06:21 #7
#4 det vidste jeg ikke, man bliver klogere hver dag.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. maj 2017 - 07:09 #8
#4 Smart men ikke særlig elegant userform.