Avatar billede lail Forsker
15. maj 2017 - 09:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

dato beregning

Hej

Hvis jeg har en start dato og en slut dato kan man så via formel beregne antal arbjedsdage uden weekend og helligdage. Også uden man selv skal sidde med en kalender og angive weekender og helligdage.

Og kan man på en  række så angive startdato, i feks a1 i a2 skal der så stå a1+1  osv medmindre det er en helligdag eller weekend, så skal der tages næste hverdag i stedet for
Avatar billede ebea Ekspert
15. maj 2017 - 10:14 #1
Som udgangspunkt, Ja! Man kan godt beregne ved hjælp af en Formel, antal arbejdsdage.
Men omkring arbejdstider, weekender, og hellidage, er der så mange muligheder, så et entydigt svar, dækker ikke rigtig spørgsmålet.
Prøv engang at søge på Nettet, for at finde færdige skemaer (der er rigtig mange derude). Eller prøv at uploade det eksempel som du selv vil bruge!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. maj 2017 - 10:32 #2
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. maj 2017 - 10:40 #3
har lige opdateret arket
Avatar billede lail Forsker
15. maj 2017 - 15:53 #4
en anden simplere måde -  måske til del to af mit spørgsmål vil sagtens kunne bruges

Hvis jeg f.eks. har uge nr i en kolonne
Kan jeg så i kolonnen ved siden af regne ude hvilken dato man- fredag -der indgår i denne uge. som nedenfor. Men det kan godt være det slet ikke er lettere formelmæssigt - er ikke selv lige stødt på en formel der kan dette

Dato        uge
13-nov        46
14-nov
15-nov
16-nov
17-nov
Avatar billede ebea Ekspert
15. maj 2017 - 16:39 #5
#4  -  Skriv f.eks. Årstal i A1
I A2 skrives uge Nr.  (kan genereres automatisk, hvis ønskes).
I B2 indsættes denne Formel.  =DATO(A1;1;A2*7-2)-UGEDAG(DATO(A1;1;3))
I B3 indsættes denne Formel.  =TEKST(B2;"dddd")

Det vil give dig dato i B2, og ugedag i B3 (navnet på dagen) .
Avatar billede lail Forsker
16. maj 2017 - 09:15 #6
ok virker
Men hvordan vil formlen lyde når jeg skal finde torsdag
tirsdag =DATO(A1;1;A2*7-2)-UGEDAG(DATO(A1;1;2))
onsdag =DATO(A1;1;A2*7-2)-UGEDAG(DATO(A1;1;1))
torsdag =

A2*7-2  vil du forklare mig hvorfor jeg trækker 2 fra?

Vil gerne forstå og ikke kun kopiere ;O)
Avatar billede ebea Ekspert
16. maj 2017 - 10:53 #7
#6  -  Som jeg skrev i mit første indlæg #1 så er der mange muligheder i Excel, for at nå samme resultat, når det gælder det som du efterspørger - Så et entydigt svar, er ikke dækkende. Men jeg har lavet et lille eksempel, som én af måderne at lave det på.
https://www.dropbox.com/s/4dt2rk2u4me3f0w/ugedage.xlsx?dl=0

Omkring det med at trække 2 fra i formlen! Den formel jeg har taget udgangspunkt i, er baseret på brug af ISO uge funktionen, som defineres med start uge 1, hvor den første Torsdag kommer.
Og Mandag vil altid falde mellem 29. December, eller 4. januar.
Så jeg vil anbefale dig, som jeg nævnte i mit indlæg #1, at søge noget mere info omkring alt dette med dato beregning, uge numre, o.s.v.
En Sort / Hvid forklaring er der ikke! Men der er rigtig meget at dykke ned i, når du først får startet ;-)
Avatar billede lail Forsker
16. maj 2017 - 12:25 #8
jeg får det i hvert fald til at virke - tak ebea. Jeg er sikker på jeg kommer til at grave mere i det.
Avatar billede lail Forsker
16. maj 2017 - 12:28 #9
og linket er lige nøjagtig således det skal bruges -perfekt.
Avatar billede ebea Ekspert
16. maj 2017 - 12:40 #10
#8  -  Du er velkommen ;-)