Avatar billede Patrick Juniormester
09. januar 2018 - 08:36 Der er 7 kommentarer

Hvilken formel skal jeg bruge

Hej, jeg står i en situation hvor jeg ikke er helt klar over hvilket excel-formel jeg skal bruge.
Jeg har et datesæt med flere tusinde købt varer, hvor jeg har en masse forskellige variabler, bl.a cvr-nr på virksomheden hvor varen er købt samt jeg har et varer-nr.
Der er efterfølgende lavet pivottabeller ud fra dette datesæt. dog er der tilføjet flere varer til datasættet efter.

Mit spørgsmål er om der findes en formel hvor med jeg kan gå ind i mine pivottabeller, hvor der står cvr-nr. og varer-nr, og sætte det op imod mit datesæt hvor det så er meningen af hvis en varer i datesættet har præcis det samme cvr-nr og varer-nr som en varer i datasættet, så skal den enten slettes eller markeres på en måde, så man til sidst kan se hvilke varer allerede er sat i pivottabeller og hvilke nogle som ikke er.

Jeg har forsøgt mig med lopslag, men kunne ikke få dette til at virke.

Jeg har forsøgt at formulere mit problem så godt som muligt, hvis der er nogen tvilv om hvad det er jeg spørger efter så sig endelig til.
Håber nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe mig.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. januar 2018 - 09:15 #1
Hvis du laver en kombination af varenummer og cvrnummer (=[celle]&[celle]), så kunne du lave et opslag imod den. Vær opmærksom på at pivot celler opfører sig lidt mystisk, så man indimellem ikke kan lave lopslag i dem.
Avatar billede Patrick Juniormester
09. januar 2018 - 09:38 #2
Dette skaber stadig problemer, da jeg bliver ved med at få fejlen #I/T.
Har du nogle andre forslag?
eller er der andre har en ide om hvad jeg kan gøre?
Avatar billede kim1a Ekspert
09. januar 2018 - 11:13 #3
Jeg er usikker på hvor det fejler. Slår du op i en tabel hvor du har kombineret tingene? Har du set at der manuelt er noget den skal kunne slå op? Bruger du formlen korrekt?

Jeg har ikke andre forslag medmindre du kan vise noget test data så vi kan vurdere.
Avatar billede Patrick Juniormester
09. januar 2018 - 11:43 #4
Jeg kan desværre ikke sende mit dataset da det er fortroligt data jeg sidder og arbejder med. Men kan prøve at forklare.

Jeg har som sagt en masse data. En af mine kolonner hedder "Fak Sælger CVR nr." og en anden hedder "Linjer Varenr.", hvor hver har ca. 4000 tal.
Desuden har jeg også et andet ark, hvor tal fra dette datasæt er sat op i en pivottabel.
Mit problem er så at der i mit dataset, er nogle tal som er tilføjet senere eller som af en anden grund ikke er med i pivottabellen. Jeg vil gerne kunne finde frem til hvilke tal som er med i pivottabllen og hvilke som ikke er.

Jeg har forsøgt mig med vopslag flere gange, men kan ikke helt få det til at virke, jeg har forsøgt mig med; =VOPSLAG(DT[[#Overskrifter];[Fak Sælger CVR nr.]];Trinbrættet!A4:B587;1;FALSK) og =VOPSLAG([@[Fak Sælger CVR nr.]];Trinbrættet!A4;1;FALSK)
Hvor "Trinbrættet!A4" er min pivottabel.
Håber du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. januar 2018 - 13:52 #5
Som jeg skrev fra start, så opfører opslag i pivot sig mærkeligt, derfor ville jeg kombinere celler fra pivoten før jeg laver opslag.

Altså - skab en kolonne til højre for din pivot, husk at skrive referencen som celle navn og ikke noget med field type og den slags.

Derefter skal du skabe samme logik i dit andet ark, så hvis du kombinderer f.eks. varenummer og cvr nr fra pivoten i en kolonne til højre for pivoten og kombinerer de to ting i din anden fil, så har laver du et opslag på den ene koloenne og beder den returnere nr 1, på den måde kan du lave opslag begge veje for at finde mangler.

Du kunne jo anonymisere/finde på tre rækker data hvis det endelig var.
Avatar billede falster Ekspert
09. januar 2018 - 14:46 #6
Det forekommer mig, at dette ligner en databaseopgave.

Hvis selve det daglige arbejde ikke kan/skal gøres i Access, er det så utænkeligt/umuligt, at du eksporterer datasættet til Access. Udfører den ønskede konsolidering deri og derefter indlæser de konsoliderede data i Excel-projektmappen igen?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
09. januar 2018 - 14:47 #7
Husk excel kan opfatte tal som text så varenr*1 og cvrnummer*1 sikre at excel opfatter det som tal!!