Avatar billede Patrick Juniormester
11. januar 2018 - 09:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp toæ brug at HVIS-funktion

Hej computerworld.
Jeg oprettede et indlæg for at par dage siden, men jeg fik formuleret mit problem meget dårligt. Jeg er kommet en del videre men har stadig brug for hjælp fra nogle kloge hoveder.

jeg har to kolonner hvor jeg har brugt sammenkædning til at sætte nogle data sammen. Den ene kolonne er med data fra min ene datasæt, hvor den anden kolonne er en sammenkædning af data fra mit andet datasæt.
Det jeg godt kunne tænke mig at vide, er om jeg ved hjælp at en HVIS-funktion, vil kunne finde frem til om en sammenkædning fra det ene datasæt fuldstændig matcher en sammenkædning fra det andet datasæt, og returnere enten SAND eller FALSK.
Eller kan jeg ved hjælp af andre funktioner, på en måde få sorteret de sammenkædninger som matcher og dem som ikke gør?

Hvis der er brug for at jeg sende mit excel-ark kan jeg også det.
Avatar billede Patrick Juniormester
11. januar 2018 - 09:16 #1
undskylder for stavefejlen i overskriften, jeg kan ikke lige finde frem til et sted hvor jeg kan ændre dette.
Avatar billede finb Ekspert
11. januar 2018 - 09:33 #2
=a1=b1
giver sand eller falsk
Avatar billede anedi Ekspert
11. januar 2018 - 09:38 #3
=SAMMENLIGN(A1;$B$1:$B$100;0)
giver et tal, hvis sammenkædningen i celle A1 genfindes i kolonne B1:B100

Vh
Anedi
Avatar billede Patrick Juniormester
11. januar 2018 - 09:54 #4
#finb
Ville det ikke kræve at de matchende sammenkædninger skulle stå over for hinanden?
Det gør de nemlig ikke.
Mit mål er at finde frem til de sammenkædninger som kun eksistere i den ene kolonne med.

#anedi
Det lyder som en mulighed. hvis der så ikke er et match, vil den vel bare returnere en fejl eller?
Avatar billede anedi Ekspert
11. januar 2018 - 09:58 #5
Ja det er korrekt. Det kan du undgå ved at tilføje en HVIS.FEJL funktion rundt om udtrykket.
=HVIS.FEJL(SAMMENLIGN(A1;$B$1:$B$100;0);"")
Så viser den en blank celle.

Hvis du hellere vil have noget andet til at stå i celler med match kan du eksempelvis prøve:
=HVIS.FEJL(HVIS(SAMMENLIGN(A1;$B$1:$B$100;0)>0;"MATCH";"");"")
så skriver den MATCH istedet for et tal.

Vh
Anedi
Avatar billede Patrick Juniormester
11. januar 2018 - 10:00 #6
Det lyder rigtig godt, tak for hjælpen begge to.
Jeg markere dit sidste indlæg som løsning på mit spørgsmål, anedi.
Avatar billede anedi Ekspert
11. januar 2018 - 10:02 #7
Velbekomme