Avatar billede agKnudsen Novice
09. marts 2018 - 11:23 Der er 14 kommentarer

LOPSLAG (kolonner skal følge hinanden tekst med tal)

Hej,
nogle der kan sige mig hvordan man kæder 2 kolonner sammen.
Jeg har nogle forskellige produkt navne i min første kolonne, for hver af disse produkter hører et tal til, når der vælges en af teksterne i første kolonne skal det tal der hører til det specifikke produkt automatisk plottes ind i kolonne 2.
Det virker bare ikke til at tallene reagerer på den tekst. Jeg har lavet det sådan at man skal kunne vælge teksten ud fra en rulleliste.

Håber nogle kan hjælpe.

mvh Anders
Avatar billede kim1a Ekspert
09. marts 2018 - 13:21 #1
Du bliver nok nødt til at vise os din lopslag, for formlen er netop fin til formålet.
Avatar billede agKnudsen Novice
10. marts 2018 - 19:29 #2
Hej Kim,

og tak for svar, jeg fandt ud af det.
Noget andet du måske kunne svare mig på. Jeg har en kolonne som hedder =LOPSLAG(B5;C$34:D$333;2;FALSK) udfaldet af denne værdi skal ganges med kolonne til højre for og give et resultat i 3 kolonne. Når jeg siger kolonne 1(LOPSLAG) og kolonne 2 skal ganges med hinanden får jeg bare resultatet #værdi!
Jeg kan godt se at problemet er at den ene kolonne er en lopslag og det kan man åbenbart ikke gange med en anden kolonne, men ved ikke hvad jeg skal skrive i den sidste kolonne når gange af kolonne 1 og 2 ikke virker.
Avatar billede store-morten Ekspert
10. marts 2018 - 19:38 #3
=LOPSLAG(B5;C$34:D$333;2;FALSK)*3
Eller:
=LOPSLAG(B5;C$34:D$333;2;FALSK)*C1
Avatar billede agKnudsen Novice
10. marts 2018 - 20:25 #4
Det virker ikke for LOPSLAG er C kolonne og så skal jeg så gange med D kolonne men den bliver ved med at sige fejl.
Der er faktisk 4 kolonner, B,C,D,E
I kolonne B vælges der fra rullelist en tekst, som så angiver et tal i kolonne C (LOPSLAG). Kolonne C skal så ganges med kolonne D og give resultat i E
Avatar billede store-morten Ekspert
10. marts 2018 - 22:54 #5
B5: rullelist
C5: tal fra lopslag
D5: tal der skal ganges med
E5: =C5*D5
Avatar billede agKnudsen Novice
10. marts 2018 - 23:46 #6
Ja det er korrekt men den viser fejl (#værdi!) ved C5*D5. Tænker det må være fordi C5 har værdien (=LOPSLAG(B5;C$34:D$333;2;FALSK), at den ikke kan ganges med D5 sådan uden lige?
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2018 - 00:02 #7
Hvad giver lopslaget?
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2018 - 00:07 #8
Prøv at teste celle C5 og D5 med denne formel i en tom celle

=ER.TAL(C5) & " " & ER.TAL(D5)

Skal give: SAND SAND
Avatar billede agKnudsen Novice
11. marts 2018 - 00:29 #9
Så skriver den #NAVN?
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2018 - 00:32 #10
=ER.TAL(C5)
Avatar billede agKnudsen Novice
11. marts 2018 - 09:27 #11
Altså i kolonne E skriver jeg =ER.TAL(C5)
så får jeg udfaldet FALSK :)
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2018 - 09:31 #12
Okay, så er det ikke et tal du får fra dit opslag fra D35:D333
Avatar billede agKnudsen Novice
11. marts 2018 - 10:22 #13
I C kolonne står der =LOPSLAG(B5;C$34:D$333;2;FALSK) og der kommer et tal ud når jeg vælger fra B kolonnen. D kolonnen er bare et tal jeg selv taster ind det er ikke fra noget opslag.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2018 - 11:24 #14
Har sendt en PB.